Monday, May 31, 2010

Sebab-sebab Keciciran dari Jalan Dakwah (Siri Akhir)

Sebab-sebab Luar yang Menekan

1. Tekanan Ujian

Al Quran menyatakan ujian pasti akan berlaku demi membersihkan barisan dan juga untuk menguji iman.

"Alif Laam Miim. Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (sahaja) mengatakan: 'kami telah beriman', sedang mereka tidak diuji lagi" (Al 'Ankabut:1-2)

"Dan sesungguhnya Kami benar-benar akan menguji kamu agar Kami mengetahui orang-orang yang berjihad dan bersabar di antara kamu, dan agar Kami menyatakan (baik-buruknya) keadaanmu" (Muhammad:31)

Ujian dapat membezakan pendirian barisan dan kumpulan manusia. Ada yang tetap cekal, sabar serta ikhlas.

"(Iaitu) orang-orang (yang menta'ati Allah dan Rasul) yang kepada mereka yang orang-orang yang mengatakan: 'Sesungguhnya manusia telah mengumpulkan pasukan untuk menyerang kamu, kerana itu takutlah kepada mereka", maka perkataan itu menambah keimanan mereka dan mereka menjawab: 'Cukuplah Allah menjadi Penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik Pelindung" (Ali Imran:173)

Sejarah menunjukkan ujian menjadi faktor yang kuat dalam keciciran dakwah. Namun, pada waktu yang sama ia menjadi faktor kekuatan, kepercayaan, kemuliaan, peningkatan dan kecekalan kepada sebahagian yang lain.

2. Tekanan Keluarga

Tekanan keluarga seperti daripada ibu bapa dan anak-anak juga menyebabkan keciciran sesetengah para du'at. Seringkali keluarga menakut-nakutkan seseorang tentang nasib buruk yang akan dialami oleh anak-anak sebagaimana yang dialami oleh anak-anak para mujahidin, para du'at dan para 'amilin (golongan yang bekerja untuk Islam). Ada juga yang menghalang ahlinya daripada bergiat dalam kerja dakwah kerana tidak dapat menerima hakikat yang ahli berkenaan mendahului mereka dalam mendapat petunjuk. Lebih menyedihkan ada ibu bapa yang menyusahkan anaknya dengan menyekat bantuan kewangan semata-mata kerana mahukan anaknya meninggalkan jalan dakwah.

Al Quran memberi amaran supaya jangan tunduk kepada tekanan ahli keluarga. Malah Al Quran memberi galakan supaya terus berjihad di jalan Allah:

"Katakanlah: 'Jika bapa-bapa, anak-anak, saudara-saudara, isteri-isteri kamu, keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khuatiri kerugiannya, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai dari Allah dan RasulNya dan (dari) berjihad di jalanNya, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusanNya. Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasiq." (At Taubah:24)

Hal ini terbukti dengan ujian yang menimpa Nabi Ibrahim A.S dan Mus'ab bin Umayr yang diusir dari keluarga mereka.

3. Tekanan Persekitaran

Seseorang muslim mungkin dibesarkan dalam persekitaran yang mengambil berat agama, tetapi apabila dia berpindah ke persekitaran yang lain, dia mendapati persekitaran baru dipenuhi dengan kejahatan dan tarikan jahiliah.. Maka bermulalah pergolakan yang akibatnya ialah sama ada iltizamnya pada kerja-kerja dakwah meningkat atau turun merudum. Faktor-faktor yang menyebabkan seseorang itu mudah tewas kepada tekanan persekitaran ialah:

- Asas pembentukan (takwin) yang tidak betul. Mempunyai keraguan dalam aqidah ataupun tingkah lakunya tidak betul.

- Iltizam dengan dakwah atas dasar ikutan dan bukannya secara iman dan yakin.

- Keengganan untuk masuk ke dalam lingkungan dakwah dan kumpulan du'at di persekitaran yang baru. Lebih cenderung untuk bersama golongan jahiliah.

As Syahid Hassan Al Banna apabila setiap kali mengucapkan selamat kepada sahabat yang akan bermusafir ke Barat, dia memberi peringatan supaya menjauhi wanita dan 'gelas' (arak).

4. Tekanan Gerakan-gerakan Bahaya

Gerakan-gerakan merbahaya ini bekerja untuk mengkritik dan menimbulkan keraguan supaya harakah menjadi tidak efektif. Golongan pemuda yang belum matang proses takwinnya mudah mengalami keciciran apabila berhadapan dengan serangan jahat ini. Mereka akan mewujudkan kekeliruan di kalangan du'at muda sehingga merasa keliru dengan perjuangan dan terus gugur.

Ada antara gerakan ini yang mementingkan aqidah sehingga tidak memberi perhatian langsung kepada bidang-bidang lain seperti jundiyyah (ketenteraan) dan ruhiyyah (rohani). Demikianlah wujudnya puak-puak pengacau yang bekerja merosakkan gambaran (tasawwur), keperibadian dan amal Islami yang akhirnya bidang Islam itu akan dipenuhi dengan berbagai percanggahan.

5. Tekanan Bermuka-muka

Masalah sebegini berpunca daripada penyakit ujub, terpedaya dengan diri sendiri, kepentingan diri dan ego. Sebelum seseorang dai'e itu berperanan dalam masyarakat, mereka dikenali dan dicontohi dalam sikap, iltizam dan taat. Namun, apabila mereka merasakan diri mereka ada sesuatu keistimewaan kerana hasil kerja dakwah mereka, maka mereka pun mula berubah. Mereka akan menyerang harakah yang mendidik dan menaikkan mereka. Mereka lupa akan jasa dan khidmat baik pihak berkenaan yang membimbing mereka ke arah Islam. Ingatlah bahawa mereka tidaklah sehebat mana,

"Binasalah manusia, alangkah amat sangat kekafirannya? Dari apakah Allah menciptakannya? Dari setitis mani, Allah menciptakannya dan menentukannya. Kemudian Dia memudahkan jalannya, kemudian Dia mematikannya dan memasukkannya ke dalam kubur, kemudian bila Dia menghendaki, Dia membangkitkannya kembali. Sekali-kali jangan, manusia itu belum melaksanakan apa yang diperintahkan Allah kepadanya" ('Abasa:17-23)

p/s: isi kandungan entry ini dipetik dari buku tulisan Fathi Yakan bertajuk Al Mutasaqitun 'ala Thoriqud Da'wah - kaifa wa li maza? (Golongan yang Tercicir di Sepanjang Jalan Dakwah - Bagaimana dan Mengapa?)

Kala ini 'anjing-anjing' yang menamakan kesatuan mereka sebagai Zionis sedang meratah-ratah saudara seaqidah dan semanhajku dari Indonesia, Malaysia dan Turki yang belayar dengan bahtera Mavi Marmara. Alangkah baculnya daku yang hanya mampu berdoa dari kerusi empuk pejabatku? Alangkah indahnya jika aku diratah sama oleh anjing-anjing tersebut...Alangkah...oh alangkah...Ya Allah akhirilah hidupku dengan kemuliaan seperti mana yang Kau anugerahkan kepada mereka ya Allah. Ameen

"Dan aku (Nabi Hud) tidak meminta imbalan kepadamu atas ajakan itu. Imbalanku hanyalah dari Tuhan seluruh alam" (As- Syu'ara : 127)

2 comments:

  1. salam..nk tnye..kat mane ye bleh dptkan bku tulisan Fathi Yakan, Golongan Tercicir di spjg jlan dakwah? sy duk skitar K.T'ganu.da bnyk tmpat cari tp x jmpe..atau ada link untk softcopy bku tersbt:
    ?-far

    ReplyDelete
  2. Wslm wrh wbt...sukar juga nak cari buku-buku fikrah di K.Trg. Yang terbaik rasanya turun di KL. Specifically di Wisma Yakin berdekatan Masjid India. Wallahu a'lam

    ReplyDelete