Wednesday, May 12, 2010

Abu Sufyan bin Al Harits

Seerah Rasulullah mencatatkan bahawa terdapat 5 individu yang mempunyai wajah mirip seperti Rasulullah SAW. Rupa mereka ini sangat mirip sehingga sesiapa yang mempunyai pandangan yang lemah akan bertukar antara Rasulullah dan kelima-lima individu ini. Mereka ialah:


  1. Qutsam bin Al Abbas - sepupu Rasulullah
  2. As Sa'ib bin Ubaid - datuk Imam Syafi'e
  3. Hasan bin Ali - cucu Rasulullah
  4. Ja'far bin Abi Talib - sepupu Rasulullah
  5. Abu Sufyan bin Al Harits - sepupu Rasulullah

Abu Sufyan adalah seusia dan sebaya dengan Rasulullah SAW. Mereka dilahirkan pada zaman yang hampir sama dan membesar dalam satu keluarga yang sama. Seerah meriwayatkan mereka adalah sepupu yang rapat dan berkongsi ibu susuan yang sama, iaitu Halimah As Sa'diyah. Mereka sangat akrab sebelum Rasulullah diangkat menjadi rasul.

Namun begitu, tatkala Rasulullah mengisytiharkan kerasulannya, Abu Sufyan telah menjadi orang yang paling kuat menentang dakwah yang dibawa baginda. Beliau telah menggunakan kepakarannya sebagai pahlawan untuk menentang Islam. Beliau juga telah menggunakan kepakarannya dalam bidang syair untuk menyerang dakwah yang dibawa Rasulullah. Tidak ada satu peperangan yang diharungi antara Quraisy musyrikin dan orang Islam melainkan beliaulah puncanya. Tidak ada satu seksaan terhadap orang Islam melainkan beliau mempunyai peranan yang besar di dalamnya. Permusuhan Abu Sufyan ini berlarutan sehingga hampir 20 tahun.

Ketika ura-ura kedatangan tentera Islam untuk menawan kota Mekah tiba ke telinganya, Abu Sufyan berasa sungguh gelisah. Beliau tidak tahu ke mana untuk melarikan diri. Beliau segera mencari isteri dan anak-anak untuk menyelamatkan diri daripada dibunuh tentera Islam. Namun, terpacul satu kata-kata daripada mereka yang benar-benar meransang pemikiran Abu Sufyan,

"Tidakkah tiba masa untuk kamu melihat bahawa orang-orang arab dan orang-orang 'ajam telah tunduk taat menuruti Muhammad? Mereka memeluk agamanya, sedangkan kamu masih berdegil untuk memusuhinya. Sepatutnya kamu adalah orang yang paling utama menyokong dan menolong beliau!"

Akhirnya Allah melapangkan dada beliau untuk memeluk Islam.Beliau segera keluar dari kota Mekah menuju ke Abwa' bersama anaknya Ja'far untuk bertemu Rasulullah. Beliau ke sana kerana mendapat maklumat Rasulullah telah berhenti berehat di Abwa'. Apabila menghampiri Abwa', beliau menyamar supaya tidak dikenali khuatir akan terbunuh sebelum sempat menyatakan keislaman di depan Rasulullah. Tidak lama kemudian beliau ternampak Rasulullah muncul dalam gerombolannya. Beliau terus menuju ke arahnya dan berdiri di hadapannya.Beliau mendedahkan wajah sebenarnya. Sejurus Rasulullah mengecam wajah beliau, baginda terus berpaling ke arah lain. Abu Sufyan segera beralih ke arah tersebut. Sekali lagi, baginda berpaling ke arah yang lain pula. Beliau berharap baginda akan gembira dengan keislamannya. Namun malangnya ia tidak berlaku. Lebih malang lagi, para sahabat juga enggan memandang wajahnya persis seperti yang dilakukan Rasulullah.

Apabila Abu Sufyan bertemu Abu Bakar, beliau berpaling dengan bersungguh-sungguh. Umar Al Khattab juga melakukan perkara yang sama. Malah, beliau lebih hebat memalingkan wajahnya berbanding Abu Bakar. Perbuatan Umar telah mendorong seorang Ansar untuk berkata,

"Wahai musuh Allah! Kamulah orang yang telah menyakiti Rasulullah dan para sahabatnya. Permusuhan kamu terhadap Nabi telah sampai ke timur dan barat".

Orang Ansar tersebut terus melepaskan kata-katanya kepada Abu Sufyan dengan suara yang tinggi. Orang Islam yang lain melihat dengan pandangan yang tajam dan mereka seolah-olah gembira dengan cercaan yang dilemparkan kepada Abu Sufyan. Pada masa yang sama, beliau ternampak bapa saudaranya, Abbas. Beliau berkata kepada Abbas,

"Wahai bapa saudaraku. Saya amat berharap agar Rasulullah SAW gembira dengan keislaman saya kerana hubungan kerabat yang ada antara kami, dan kerana kemuliaan saya dalam kaum saya. Namun baginda bersikap dingin sebagaimana yang kamu tahu. Tolonglah bercakap dengan baginda supaya menerima saya".

Abbas menjawab,

"Tidak! Demi Allah! Aku tidak akan bercakap dengan beliau walaupun dengan satu patah selepas saya melihat Rasulullah berpaling daripada kamu, kecuali jika ada peluang. Sesungguhnya aku aku mengagungkan Rasulullah SAW dan menggeruninya".

Abu Sufyan bertanya kepada Abbas dengan nada yang hiba,

"Wahai bapa saudaraku, kepada siapakah kamu akan meninggalkanku?"

Abbas menjawab,

"Tidak ada apa-apa lagi untuk kamu di sisiku melainkan apa yang kamu dengar".

Kesedihan Abu Sufyan tidak dapat digambarkan lagi. Umpama seluruh alam membenci beliau dan menolak kehadirannya. Sejurus selepas itu beliau ternampak Ali bin Abi Talib dan mengadu kepadanya. Namun Ali juga memberikan jawapan yang sama dengan Abbas. Abu Sufyan kembali menemui Abbas dan berkata kepada beliau,

"Jika pakcik tidak mampu meraih simpati Rasulullah kepadaku, halanglah orang yang mencaciku dan mendorong orang lain mencaciku".

Abbas meminta Abu Sufyan menerangkan ciri-ciri individu tersebut dan Abbas yakin orang tersebut ialah Nu'aiman bin Al Harits an Najjari. Abbas menghantar utusan kepadanya dan menyatakan mesej yang berikut:

"Wahai Nu'aiman, sesungguhnya Abu Sufyan adalah sepupu Rasulullah dan anak saudara saya. Jika hari ini baginda murka kepadanya, ingatlah suatu hari nanti baginda akan menerimanya. Hentikanlah tindakan kamu ini".

Abbas terus mendesak sehingga Nu'aiman bersetuju untuk menghentikan cercaan tersebut. Apabila Rasulullah tiba di Juhfah, Abu Sufyan duduk menunggu di pintu kediaman Rasulullah sementara anaknya, Jaafar berdiri di sisinya. Tatkala Rasulullah keluar dari kediamannya, baginda segera memalingkan wajahnya daripada Abu Sufyan. Namun Abu Sufyan tetap tidak berputus asa untuk meraih redha Rasulullah SAW. Ke mana sahaja Rasulullah singgah, Abu Sufyan akan duduk menunggu di hadapan pintu kediaman baginda dan anaknya pula akan berdiri di sisinya. Namun setiap kali baginda ternampak Abu Sufyan, baginda akan memalingkan mukanya. Abu Sufyan berasa sungguh tertekan dan berkata kepada isterinya,

"Demi Allah, sama ada Rasulullah SAW meredhai saya atau saya akan pergi membawa anak saya ke mana sahaja tanpa tujuan sehingga kami mati kelaparan dan kehausan".

Perihal tersebut sampai kepada pengetahuan Rasulullah SAW. Terus hati baginda bertukar menjadi lembut. Apabila baginda keluar daripada khemahnya, baginda memandang dengan pandangan yang lebih lembut. Namun Rasulullah masih belum tersenyum kepada Abu Sufyan.

Ketika peperangan Hunain berlaku, tentera musyrikin berjaya memberi tentangan sengit kepada barisan tentera Islam. Tentera Islam kelihatan hampir menuju kekalahan. Namun Rasulullah masih terus teguh di tengah-tengah medan pertempuran di atas baghalnya yang berwarna kelabu. Tentera musyrikin sedang mara untuk membunuh Rasulullah dan tinggal beberapa orang sahabat sahaja yang datang untuk mempertahankan Rasulullah. Abbas memegang kemas tali kekang baghal Rasulullah dan berdiri di sebelah baginda. Abu Sufyan segera mengambil kedudukan di sebelah lain sisi Rasulullah. Tangan kanannya menghunus pedang sementara tangan kiri memegang tunggangan Rasulullah. Rasulullah ketika itu tidak dapat mengecam wajah Abu Sufyan. Lantas baginda bertanya kepada Abbas siapakah gerangan yang cuba mempertahankannya. Abbas segera memberitahu Rasulullah bahawa insan tersebut ialah sepupunya, Abu Sufyan bin Al Harits dan memohon supaya Rasulullah mengampunkannya. Rasulullah memaafkannya dan memohon supaya Allah mengampunkan dosanya ketika memusuhi Islam. Abu Sufyan berasa sangat gembira sehingga beliau mengucup kaki baginda yang sedang berada di tunggangan. Akhirnya tentera Islam berjaya memperoleh kemenangan dan mengejar musuh sehingga 3 batu jauhnya.

Biarpun Rasulullah telah memaafkan Abu Sufyan, beliau tetap merasa segan dengan baginda. Setiap kali bertemu baginda, Abu Sufyan tidak berani mengangkat wajahnya menghadap Rasulullah. Pada suatu hari Rasulullah ternampak Abu Sufyan memasuki masjid dan bertanya kepada Aisyah sama ada beliau mengenali lelaki tersebut. Ternyata Aisyah tidak mengenali Abu Sufyan. Rasulullah berkata,

"Beliau ialah sepupu saya, Abu Sufyan bin Al Harits. Lihatlah beliau orang yang pertama masuk ke masjid dan orang yang terakhir keluar dari masjid. Pandangan matanya tidak pernah renggang daripada tali sandalnya (dia sentiasa dalam keadaan tunduk tawadhuk)".

Abu Sufyan meninggal dunia ketika di era zaman pemerintahan Umar Al Khattab. Sebelum beliau menghembuskan nafasnya, Abu Sufyan telah menggali kuburnya sendiri. Tiga hari selepas itu beliau jatuh sakit sehingga nazak. Jenazahnya telah disembahyangkan oleh Umar Al Khattab bersama para sahabat yang terpuji.

Inilah contoh sahabat Rasulullah yang sukar untuk kita temui pada zaman ini. Beliau sanggup melakukan apa sahaja demi meraih redha Rasulullah. Lebih menarik lagi, Abu Sufyan hanya sempat bersama dengan Rasulullah selama hampir 2 tahun sahaja sebagai seorang mukmin. Hakikatnya ramai para sahabat yang bersama Rasulullah dalam masa yang cukup singkat berjaya membuktikan sumbangan yang besar pada Islam seperti Abu Hurairah (hanya sempat bersama baginda selama 3 tahun sahaja). Kasih Abu Sufyan pada baginda sejurus memeluk Islam sangat mendalam sehingga sanggup menunggu Rasulullah di setiap kediamannya. Ini semua beliau lakukan demi mendapatkan redha dan senyuman baginda. Beliau tidak memerlukan masa yang lama untuk menjadi seorang mukmin yang benar-benar soleh. Dibuktikan dengan kerajinan beliau beriktikaf di masjid dan meluangkan masa yang panjang beribadah di rumah Allah tersebut. Penyesalannya terhadap tindak tanduknya ketika di zaman jahiliahnya tidak dapat dilupuskan sama sekali. Sehingga Rasulullah wafat pun Abu Sufyan masih segan untuk mengangkat wajahnya mengadap baginda.

Ketika saya membaca kisah ini, hati saya meruntun menangis menghayati kisah syahdu sahabat Rasulullah yang ulung ini. Semoga mata saya juga turut berair mengenangkan sumbangan besar sahabat ini. Ameen

p/s: Kisah Abu Sufyan bin Al Harits tadi dipetik daripada buku bertajuk Surun min Hayatis Sahabah (Gambaran Kehidupan Sahabat) karangan Dr. Abdul Rahman Ra'fat al Basha

"Dan aku (Nabi Hud) tidak meminta imbalan kepadamu atas ajakan itu. Imbalanku hanyalah dari Tuhan seluruh alam" (As- Syu'ara : 127)

No comments:

Post a Comment