Tuesday, February 7, 2012

Ghazwah Hunain (Part 3)

6. Kelebihan para sahabat yang awal

Ketika diserang teruk oleh musuh, ramai tentera Islam yang bertempiaran lari meninggalkan Rasulullah. Sehingga ke satu tahap Rasulullah melaungkan,

"Datang kepadaku wahai manusia! Ayuh datang kepadaku! Aku adalah Rasulullah. Aku Muhammad bin Abdullah."

Namun, ramai yang tidak dapat mendengar suara Rasulullah sehinggalah baginda meminta Abbas yang bersuara lantang untuk memanggil semula tentera Islam.

"Wahai pasukan Ansar! Wahai pasukan orang-orang yang berbai'ah di bawah pokok Samurah (mereka yang berbai'ah dalam Bai'atur Ridhwan)"

Lantas mereka menjawab,

"Ya, kami di sini sedia menerima arahan. Ya, kami di sini sedia menerima arahan."

Terdapat tentera yang cuba memusing untanya untuk menyahut seruan tersebut, namun tidak berupaya berbuat demikian. Maka, dibawa bersamanya pedang, perisai serta baju besi dan ditinggalkannya unta tersebut. Setelah 100 orang berhimpun bersama baginda, mereka mula mengatur strategi menyerang musuh dan akhirnya mencapai kemenangan.

Kekalahan dakwah dalam pertempuran kemungkinan berpunca daripada kelemahan aqidah, ketidak ikhlasan dan ketidak sediaan para pendokongnya untuk mengorbankan segala-galanya pada jalan itu. Keteguhan pemimpin dakwah menghadapi krisis, keberanian dan keyakinan beliau kepada Allah dan pertolonganNya mempunyai kesan besar untuk menukarkan kekalahan kepada kemenangan. Pejuang yang bersamanya akan mendapat semangat baru dan tentera yang ikhlas serta jujur akan tetap teguh bersama pemimpin mereka. Mereka yang menyahut seruan Rasulullah tidak melebihi 100 orang dan kemenangan yang dicapai adalah bukti penerimaan keimanan mereka oleh Allah SWT.

Di dalam riwayat lain, baginda bersabda,

"Aku adalah Nabi. Aku tidak berdusta. Aku adalah anak Abdul Muttolib."

Ini merupakan bukti keyakinan Rasulullah terhadap pertolongan Allah. Seorang pemimpin wajib memiliki sifat ini. Meyakini kemampuan diri sendiri dan pertolongan dari Allah. Ini merupakan tarikan orang ramai untuk mengikutinya mengharungi perjalanan yang panjang.

7. Ummu Sulaim binti Milhan

Ummu Sulaim bersama suaminya, Abu Tolhah turut serta dalam peperangan ini. Ketika itu, Ummu Sulaim sedang sarat mengandung dan pada masa yang sama unta milik suaminya ada bersamanya. Oleh kerana bimbang jika unta tersebut terlepas, Ummu Sulaim telah memasukkan tangannya ke dalam tali dan besi kekang unta tersebut. Lantas Rasulullah menegurnya,

"Ummu Sulaim?"

"Ya, demi bapa dan emak aku, wahai Rasulullah! Bunuhlah mereka yang melarikan diri daripada kamu sebagaimana kamu memerangi orang yang memerangi kamu. Mereka sememangnya layak diperlakukan demikian."

Baginda menjawab,

"Tidak cukupkah Allah (berbuat demikian), wahai Ummu Sulaim?"

Ummu Sulaim juga memiliki sebilah khanjar. Suaminya bertanya mengapa beliau memiliki khanjar.

"Khanjar ini aku ambil kalau-kalau orang musyrik menghampiriku, aku akan lukakannya!"

Jawapan itu mengagumkan Abu Tolhah dan menarik perhatian Rasulullah. Inilah sifat yang perlu ada pada para muslimah masa kini. Berani dan sanggup menyumbang apa sahaja demi kelestarian dakwah. Wanita punya banyak peranan dalam menjayakan misi dakwah. Seerah telah membuktikan sumbangan besar mereka. Tunjuk ajar yang betul dan keimanan yang menyedarkan sudah cukup untuk melahirkan tokoh-tokoh seumpama Ummu Sulaim ini.

8. Larangan membunuh wanita, kanak-kanak dan buruh kerahan

Dalam pertempuran itu Rasulullah telah menemui mayat seorang wanita yang dibunuh oleh Khalid bin Walid. Orang ramai mengerumuni mayat tersebut, lantas Rasulullah bertanya,

"Siapa ini?"

"Seorang wanita yang telah dibunuh oleh Khalid bin Walid."

Lantas Rasulullah mengarahkan beberapa orang sahabat yang bersama baginda,

"Cari Khalid dan katakan kepadanya: Rasulullah melarang kamu membunuh kanak-kanak, wanita dan buruh kerahan."

Larangan membunuh golongan lemah dan mereka yang tidak terlibat dalam peperangan merupakan peraturan yang digariskan oleh Islam. Oleh itu, Islam melarang tenteranya membunuh para pendita, wanita, orang tua, kanak-kanak dan mereka yang dipaksa berperang seperti petani dan buruh. Belum pernah sejarah dunia mencatatkan keluhuran budi pasukan tentera dalam mana-mana perang kecuali apa yang berlaku pada zaman kegemilangan Islam. Ketika Rasulullah mempersiapkan tentera yang dipimpin oleh Usamah bin Zaid untuk menyerang Rom, antara pesanan baginda adalah larangan membunuh wanita, kanak-kanak, orang tua dan pendita yang tidak berperang atau membantu peperangan. Demikian juga yang dilakukan oleh Khalid al Walid ketika menakluk Iraq. Beliau tidak melakukan sebarang tindakan buruk kepada kaum petani yang sedang bercucuk tanam di tanah mereka. Solahuddin al Ayyubi ketika menawan Baitul Maqdis pula telah memberi keamanan kepada orang-orang tua, tokoh-tokoh agama, wanita, kanak-kanak, bahkan termasuk juga tentera-tentera salib yang gagah. Beliau menghantar mereka pulang ke kepada kaum mereka dengan kawalan tentera Islam sendiri.

Lihatlah kekejaman yang berlaku ketika Perang Dunia Kedua. Berapa ramai rakyat yang tidak berdosa diheret sama ke dalam kancah peperangan. Bagaimana pula sikap tentera salib ketika menawan Baitul Maqdis. Direkodkan seramai 70,000 orang disembelih di dalam Masjid Al Aqsa termasuklah para alim ulama, para zaahid, wanita dan kanak-kanak. Hingga seorang penulis kristian menghantar berita kepada Pope dengan kata-kata bangga,

"Darah-darah telah mengalir di jalan-jalan sehinggakan panglima-panglima kuda salibi mengharungi limpahan darah yang menenggelami kaki-kaki kuda mereka."

bersambung...

Tulisan ini dicedok daripada buku bertajuk "As Seerah an Nabawiyyah: Duruus wa 'Ibr" (Sirah Nabi Muhammad SAW: Pengajaran dan Pedoman"


"Dan aku (Nabi Hud) tidak meminta imbalan kepadamu atas ajakan itu. Imbalanku hanyalah dari Tuhan seluruh alam" (As- Syu'ara : 127)

No comments:

Post a Comment