Thursday, November 24, 2011

Tahniah semua...

Alhamdulillah, setelah lama tidak menulis, kini saya dianugerahkan Allah masa yang terluang sedikit untuk mencoret sedikit cetusan minda untuk dikongsi bersama. Tidak dinafikan juga perasaan malas yang sering melanda membuatkan jari saya terlalu berat untuk menaip di papan keyboard. Namun bagi saya, kepuasan menulis adalah satu nikmat yang pastinya saya syukuri. Jika tidak menulis dalam sebulan, hati saya akan merasa gelisah kerana tidak punya apa-apa untuk dikongsi bersama masyarakat di luar. Jika tidak berkongsi ilmu, sekurang-kurangnya saya dapat berkongsi perasaan saya. Salah satu perkara yang boleh menggembirakan saya adalah kejayaan pasukan bola sepak yang saya sanjungi. Sejak bulan lepas, hampir kesemua pasukan kegemaran saya mempamerkan aksi yang begitu cemerlang.

Bermula dengan kejayaan N.Sembilan menjulang Piala Malaysia buat kali ketiga dalam sejarah bola sepak, dituruti kejayaan Liverpool menewaskan Chelsea di Stamford Bridge dan akhir sekali kalungan pingat emas yang berjaya dituai oleh skuad Harimau Muda. Saya, juga seperti rata-rata pemerhati sukan bola sepak tanah air tidak meletak harapan yang tinggi kepada pasukan N.Sembilan untuk menjuarai piala kegilaan ramai tersebut. Semuanya adalah kerana prestasi yang kurang memberansangkan pasukan N.Sembilan dalam Liga Super serta rekod yang tidak begitu baik sepanjang pertemuan dengan pasukan Terengganu. Terengganu yang berbekalkan kemenangan ke atas Kelantan dan Selangor nyata nampak lebih yakin dan bersemangat untuk menjadi juara yang baru setelah tewas dalam aksi akhir Piala Malaysia sedekad yang lalu. Namun, beberapa hari sebelum perlawanan akhir berlangsung, mula kedengaran suara-suara sumbang yang merendah-rendahkan kemampuan pasukan N.Sembilan. Penyokong N.Sembilan juga ada yang berbuat demikian, namun bilangannya tidak ramai. Rata-rata penyokong N.Sembilan lebih suka menyebutkan keyakinan mereka untuk menang pada aksi final daripada mengutuk pasukan lawan. Mungkin orang pantai timur terlalu ghairah dengan kejayaan pasukan mereka layak ke final menyebabkan ada segelintir daripada mereka yang melampaui batas. Sejak dari itu, saya semakin yakin yang N.Sembilan pasti menang dalam perlawanan akhir nanti. Prinsip saya, sesiapa yang menganiaya pasti akan dianiaya akhirnya.

Saya hanya menyaksikan perlawanan final di kaca televisyen. Pada saya, mengapa dibazirkan bayaran bulanan pada Astro jika tidak menggunakannya? Namun, tiada salahnya bagi mereka yang menyaksikan perlawanan di stadium. Saya pasti mereka ke sana kerana sayangkan pasukan mereka dan tidak kurang juga untuk membantu kewangan persatuan bola sepak supaya sukan ini lebih maju setapak lagi. Babak separuh masa pertama bermula dengan baik. N.Sembilan kelihatan lebih mendominasi perlawanan dan beberapa cubaan hampir menerjah gawang gol. Babak separuh masa kedua pula berlangsung dengan hampir keseluruhan perlawanan dikuasai oleh Terengganu. Akhirnya gol yang ditunggu-tunggu muncul jua. Bezanya cuma gol tersebut dijaringkan oleh pemain Terengganu dan pemain N.Sembilan terkasima seketika. Hanya 3 pemain sahaja diperlukan untuk merobek gawang skuad Rusa.

Tiba ke minit 80, harapan semakin tipis. Terengganu menggandakan asakan dan serangan N.Sembilan nampak kurang menyengat. Tetapi, serangan yang kurang menyengat itulah yang menghangatkan suasana. Pemain sayap N.Sembilan yang cuba melorongkan bola kepada penyerang gagal disambar sesiapa dan menyebabkan penjaga gol Terengganu terkeliru sehingga membiarkan bola membolos gawang. Suasana di stadium kembali riuh dan penyokong N.Sembilan kembali bersemangat. Penyokong Terengganu mula menghangatkan keadaan. Ada yang memancarkan laser ke arah pemain N.Sembilan. Tidak kurang juga ada antara mereka yang membaling mercun. Lewat permainan, N.Sembilan menyumbat satu lagi gol yang bagi saya penuh dengan skil dan seni sukan bola sepak. Ketua pasukan N.Sembilan menyilang bola ke tengah kotak D dan disambut dengan sepakan gunting oleh penyerang N.Sembilan yang berasal dari Terengganu. Itulah pengakhirannya. Jelas pemain Terengganu kelihatan murung dan sedih. 10 tahun lamanya menunggu untuk beraksi di final dan akhirnya mereka pulang dengan pingat naib juara sahaja.

Ulasan saya, jelas kelihatan pemain Terengganu telah mengubah corak permainan mereka pada separuh masa kedua. Pada separuh masa pertama mereka lebih banyak menggunakan sayap untuk membawa bola masuk ke tengah kotak D. Menyedari hal ini, pemain tengah N.Sembilan turut turun membantu pertahanan bagi menutup ruang bola daripada sampai ke tengah kotak D. Malah dalam separuh masa pertama, pemain sayap N.Sembilan telah diturunkan sebagai wing back untuk menyekat kemaraan pemain sayap Terengganu. Jentera N.Sembilan pula banyak digerakkan oleh pemain tengah juga. Sejurus mendapat bola, pemain tengah akan menyimpan bola sebelum melorongkannya kepada wing back dan disilangkan ke tengah kotak D. Ini kerana kelebihan serangan N.Sembilan ialah menguasai bola tinggi. Penyerang N.Sembilan sangat mahir dengan tandukan untuk menjaringkan gol.

Babak separuh masa kedua melihatkan Terengganu mengubah taktik daripada menggunakan kelajuan pemain sayap kepada kelajuan penyerang. Taktik ini berhasil sehingga jaringan pertama tiba sekitar 15 minit babak kedua bermula. Bola banyak dilorongkan (thru pass) daripada tengah kepada penyerang. Hanya satu dua sentuhan dan terus dilorongkan kepada penyerang. Belum sempat N.Sembilan menyusun pertahanan mereka, serangan Terengganu sudah pun sampai ke hujung padang. Pun begitu, N.Sembilan tetap meneruskan taktik dan strategi mereka. Jurulatih seolah-olah merasa strateginya pasti akan menjadi biarpun tidak nampak langsung serangan N.Sembilan yang boleh menggugat penjaga gawang. Ternyata kesabaran membuahkan hasil. Terengganu leka menyerang sehingga pertahanan mereka pun ghairah naik ke atas. Kelalaian jelas menjadi sumbangan besar untuk N.Sembilan menjaringkan gol dan seterusnya mencipta kejayaan.

Itulah kegembiraan sementara bagi penyokong dan peminat pasukan N.Sembilan. Biarpun berjaya menggondol Piala Malaysia, ia belum cukup untuk menghalang bintang-bintang mereka daripada berhijrah ke pasukan lain untuk musim depan. N.Sembilan terpaksa bermula sekali lagi dengan pemain baru yang memerlukan masa untuk serasi sebelum menjadi gah semula. Kebijaksanaan jurulatih diharap mampu mencatur strategi yang ringkas namun boleh dilaksanakan dengan jayanya.



"Dan aku (Nabi Hud) tidak meminta imbalan kepadamu atas ajakan itu. Imbalanku hanyalah dari Tuhan seluruh alam" (As- Syu'ara : 127)

No comments:

Post a Comment