Wednesday, November 30, 2011

Masuk hospital semula

Hujan mula turun setelah jenazah nenek tiba di Masjid Kg. Permatang Pasir, Linggi. Memang mengharukan apabila melihat 4 beradik yang terus menyingkatkat percutian mereka di Australia pulang menatap jenazah bonda yang mereka cintai. Dalam hujan juga kami menuju ke permakaman yang terletak hanya 100 meter dari masjid tempat jenazah disembahyangkan. Saya tidak menunggu lama di perkuburan kerana batuk saya semakin teruk. Tambah dengan kedinginan hujan yang membuatkan batuk saya tidak henti-henti. Sakit sudah mula menjalar dari dada ke pinggang pula. Setelah kubur dikambug semula, saya terus bergerak menuju ke kereta tanpa menunggu talqin bermula. Setiba di rumah arwah nenek, saya meminta isteri menyiapkan barang untuk pulang ke Seremban. Selesai solat maghrib, saya dihantar ke hospital oleh adik saya. Saya bersendirian menuju ke tempat kecemasan untuk melaporkan diri setelah meminta untuk discaj pada hari sebelumnya.

Malam tersebut saya ditempatkan di wad 315, Seremban Specialist Hospital (KPJ Seremban). Kahak dan air kencing saya diambil untuk dihantar ke makmal. Keesokannya, x-ray diambil pada bahagian dada saya. Saya masih lagi diberikan nebulizer untuk membantu paru-paru saya bernafas dengan lebih lancar. Tidak dinafikan saya mula merasa bosan duduk di wad hospital. Kebetulan, adik perempuan saya baru melahirkan anak perempuan di wad bawah pada hari tersebut. Saya luangkan sedikit masa menziarahi adik perempuan saya dan bayinya. Namun, saya tidak berasa selesa untuk berada lama di wad adik saya kerana khuatir akan mendapat jangkitan kuman daripada saya pula. Doktor baru mengesahkan saya menghidap bronchitis. Lebih mengejutkan saya juga menghidap pneumonia. Memang di luar jangkaan. Saya terpaksa bermalam sekali lagi di wad kerana terpaksa menjalani ultra sound scan. Menurut doktor, beliau mengesyaki terdapat kuman di hati saya kerana terdapat bacaan enzim yang sangat tinggi dalam keputusan ujian darah saya. Saya memohon kebenaran untuk bermalam di rumah kerana sudah terlalu bosan duduk di wad. Kerinduan kepada anak-anak juga menyebabkan saya mahu segera keluar dari wad ini. Doktor memberi kebenaran dan tanpa berlengah lagi saya terus meninggalkan hospital selesai solat maghrib.

"Encik datang semula jam 8 pagi ya"

Saya hanya mengangguk sambil tersenyum. Malam tersebut saya sempat melayan kerenah anak-anak sebelum melelapkan mata. Satu malam tanpa kehadiran anak-anak janggal sungguh rasanya. Keesokan pagi saya kembali ke hospital dengan memandu sendirian. Saya tiba seawal jam 7 pagi. Saya menonton berita sambil menunggu ketibaan doktor. Dek sibuk melayan anak sampai saya terlupa menonton berita malam tadi. Doktor hanya tiba sekitar jam 9 pagi.

"Ultra sound scan awak saya dah schedule pukul 12 tengahari"

"Bukan waktu pagi?"

Doktor hanya menggeleng kepala sambil tersenyum. Waduh, perut saya sudah lapar kerana tidak menyantap makanan sejak jam 8 malam tadi. Saya setia menunggu giliran sehingga ke jam 12 tengahari. Ketika scan dilakukan, doktor terjumpa beberapa ketulan batu kecil di dalam hempedu saya. Mungkin lemak katanya. Saya bertanya semula adakah ia berbahaya. Doktor hanya menjawab soalan tersebut hanya boleh dijawab oleh doktor saya. Bidang beliau hanyalah radiologi sahaja. Saya kembali semula ke wad dalam keadaan gusar. Badan saya dipenuhi penyakit rupanya. Saya menunggu ketibaan doktor untuk mendapatkan laporan kesihatan saya. Malangnya doktor tidak hadir, hanya jururawat yang menerangkan status kesihatan saya. Itupun ada beberapa soalan yang gagal dijawab oleh jururawat tersebut.

Seperti biasa, saya diberikan gas nebulizer dan dibenarkan keluar wad sekitar 2 petang. Saya terus menjemput anak-anak dari rumah mertua. Saya sempat melelapkan mata sebelum membawa mereka pulang ke rumah. Di rumah, isteri sudah pun tiba dari tempat kerja. Beliau terus mencari-cari laporan kesihatan saya. Terbeliak juga matanya. Saya mengerutkan kening.

"Kenapa?"

"Kalau ikut result ni, ayang dah lama ada pneumonia. Mungkin pneumonia tu hilang sendiri. Tapi nisbah ni sangat tinggi"

"Maksudnya?"

"Maksudnya kuman tu tengah aktif membiak"

Aduhai, semakin pening saya dibuatnya...



"Dan aku (Nabi Hud) tidak meminta imbalan kepadamu atas ajakan itu. Imbalanku hanyalah dari Tuhan seluruh alam" (As- Syu'ara : 127)

No comments:

Post a Comment