Monday, October 17, 2011

Terkenang la pulak...




Di belakang jejantas tersebut ialah Masjid Sultan Sulaiman. Asrama pelajar lelaki di sebelah kiri dan KISAS di sebelah kanan. Untuk ke sekolah, kami terpaksa menaiki jejantas. Gambar ini diambil setelah pulang daripada temuduga biasiswa Petronas ke universiti luar negara di KLCC (tahun 1999). Saya hanya berjaya mendapat biasiswa Petronas ke Universiti Teknologi Petronas sahaja.





Awal bulan ini saya telah diberi kesempatan untuk menghadiri kursus di Klang selama 2 hari. Apabila perkataan 'Klang' muncul, pastinya Kolej Islam Sultan Alam Shah (KISAS) adalah perkara pertama yang timbul di benak fikiran saya. Lazimnya apabila sesebuah tempat disebut, saya lebih mengingati fakta geografi dan sejarah berkenaan tempat tersebut. Namun begitu, hal ini berbeza dengan Klang, biarpun saya hanya sempat bermastautin di sana selama 2 tahun sahaja (1998-1999).




Seusai kursus, saya terus mengaktifkan GPS untuk mencari jalan menuju ke KISAS. Maklumlah, keadaan di Klang 12 tahun dahulu amat berbeza dengan sekarang. Sudah banyak bangunan baru dibina di sekitar bandar tersebut. Saat tiba di KISAS, saya terus membelok kenderaan ke Masjid Sultan Sulaiman yang terletak bersebelahan dengan asrama pelajar lelaki untuk menunaikan solat Zohor. Selesai menunaikan solat, saya mengambil masa sebentar untuk mengimbau kembali kenangan di masjid ini. KISAS merupakan sekolah angkat Sultan Selangor. Masjid Sultan Sulaiman pula merupakan masjid di raja Selangor. Di dalam kawasan masjid ini terdapat banyak makam sultan-sultan Selangor yang terdahulu beserta kaum kerabat mereka. Oleh itu, pelajar-pelajar KISAS sering diberi perhatian dan keistimewaan oleh pihak pentadbiran masjid. Kebiasaannya jika kami ingin bermalam di masjid, pihak pentadbiran tidak mempunyai sebarang halangan. Berbeza dengan orang awam yang terpaksa menulis surat untuk mendapatkan kebenaran terlebih dahulu. Saya masih ingat ketika berada di tingkatan 5, saya sering tidur di masjid kerana suasananya yang sunyi dan tenteram. Ini memudahkan saya untuk mengulang kaji pelajaran. Jika di asrama, agak sukar untuk saya menumpukan pelajaran kerana gangguan rakan-rakan yang biasanya tidur lebih lewat. Malah ketika hujung minggu di siang hari juga saya lebih gemar mengulang kaji pelajaran di masjid berbanding di kelas atau di asrama. Lazimnya saya hanya mengulang kaji dalam 2 jam dan selebihnya saya tertidur sehinggalah masuk waktu zohor. Maklumlah, kawasan yang senyap sunyi memang menggamit mata supaya dilelapkan.



Apa yang membuatkan KISAS begitu istimewa di hati saya berbanding sekolah-sekolah saya yang lain adalah disebabkan inilah tempat pertama saya mengenal tarbiah. Di sinilah juga saya mula mengenali usrah dan jamaah Ikhwanul Muslimin dengan lebih dekat. KISAS istimewa di sanubari saya bukan kerana status sekolah tersebut. Sebab itu, jika saya berjumpa dengan rakan-rakan dari KISAS yang tidak mendapat tarbiah, agak sukar bagi saya mengikut rentak mereka. Memang tidak dinafikan saya berasa seronok dapat berjumpa dengan mereka. Namun keseronokan tersebut hanya bertahan seketika sahaja kerana subjek yang memautkan hati kami hanyalah kenangan selama 2 tahun di KISAS. KISAS telah menjadi 'kilang' bagi melahirkan pendakwah sejak dekad 70an lagi (ketika itu dipanggil Kolej Islam Klang - KIK).


Setelah itu saya meninggalkan masjid menuju ke arah sekolah dan asrama. Namun keadaan tidak mengizinkan kerana terdapat majlis perkahwinan yang sedang berlangsung di dewan sekolah. Keadaan terlalu sesak dan saya mengambil keputusan untuk meninjau dari luar sahaja. Saya juga agak keberatan untuk memasuki kawasan asrama pelajar lelaki kerana kawalan keselamatan yang agak ketat. Ketika saya di KISAS dahulu, asrama kami tidak mempunyai pengawal keselamatan. Malah, tiada pagar yang mengelilingi asrama pun. Oleh itu, saya bebas ke masjid pada bila-bila masa yang saya sukai.





Saya mula mengenali tarbiah apabila guru fizik saya, Cikgu Wan Abdul Rahim yang juga merupakan sahabat ayah saya ketika menuntut di UK mengajak saya untuk bersama-sama dalam sof usrah yang beliau bawa. Ustaz Najib yang mengajar tingkatan enam juga sering membimbing kami. Pada hujung minggu, biasanya Cikgu Wan Abdul Rahim dan rakan-rakannya akan membawa kami ke bandar Klang untuk tujuan berusrah ataupun berdaurah bersama-sama pelajar Sekolah Menengah Islam Hira' dan abang-abang yang menuntut di IPT. Semestinya program-program seperti ini meluaskan ufuk pemikiran dan fikrah saya. Pergaulan dengan abang-abang IPT mematangkan saya dalam membuat keputusan.





Saya tidak menunggu lama untuk pulang ke Seremban. Cukuplah merenung ke arah sekolah dan asrama selama 5 minit untuk mengubat rindu yang lara. Tambahan pula saya juga amat merindukan isteri dan anak-anak yang sedang menunggu kepulangan saya. Wallahu a'lam.




"Dan aku (Nabi Hud) tidak meminta imbalan kepadamu atas ajakan itu. Imbalanku hanyalah dari Tuhan seluruh alam" (As- Syu'ara : 127)

No comments:

Post a Comment