Thursday, October 27, 2011

Site visit di Sungai Karang

Di jeti Kampung Sungai Karang, Pontian, Johor


"Muhannad, awak tgk emel yg saya fwd dan arrange site visit"

"Baik bos", saya menjawab.


Lama rasanya saya tidak keluar out station. Asyik terperap dalam pejabat menyebabkan minda saya tidak berkembang. Di pejabat saya hanya menyemak design dan drawing sahaja. Jika di tapak, saya boleh melihat dan memahami kondisi projek dengan lebih realistik. Saya terus membalas emel daripada Jabatan Senggaraan Aset Johor Bahru dan meminta mereka menetapkan tarikh dan masa untuk site visit. Terus terang saya katakan, saya tidak pernah sampai ke kawasan yang dimaksudkan, Kampung Sungai Karang, Pontian. Paling hampir saya pernah sampai pun cuma di Bandar Pontian Kechil sahaja.


Keladak air parit yang bercampur dengan air sungai


Saya bertanya kepada rakan-rakan sepejabat yang berasal dari Johor berkenaan Kampung Sungai Karang. Jawab mereka, kawasan tersebut adalah berpaya dan perlu menaiki bot untuk ke menara talian atas. Yang lebih menggerunkan saya apabila mereka memberitahu saya pihak kontraktor pernah terjumpa bekas tapak kaki buaya. Seram sejuk saya mendengarnya. Seminggu kemudian saya berangkat ke Johor Bahru bersama seorang teman pejabat. Kami ke Johor Bahru dahulu kerana site visit hanya boleh dilakukan setelah mesyuarat kick off terlaksana. Saya bertolak dari Seremban jam 7 petang dan tiba di Johor Bahru sekitar jam 11 malam. Perjalanan menjadi 4 jam kerana kami singgah di Restoran Jejantas Ayer Keroh untuk menunaikan solat dan makan malam (termasuk window shopping di al Ikhsan hehe). Kami bercadang untuk bermalam di New York Hotel. Malangnya, hotel sudah pun penuh kerana terdapat pelancong luar negara yang bermalam di situ. Kami berpindah ke hotel yang lain (saya tidak ingat kerana sudah terlalu mengantuk) dan kesemua bilik juga sudah penuh ditempah. Akhirnya kami terpaksa bermalam di Thistle Hotel berhampiran Danga Bay. Tanpa mandi saya terus terbaring di atas katil dan tertidur sehingga masuk waktu subuh.


Menakutkan tak?


Keesokannya kami terus menuju ke pejabat TNB di Jalan Yahya Awal yang sekitar 5 minit sahaja daripada hotel tempat kami menginap. Kami diberi penerangan apa yang berlaku pada tapak menara di kampung tersebut. Didapati ada sebuah menara yang kakinya sudah tenggelam hampir 30 cm. Jabatan saya dikehendaki hadir untuk menilai sama ada keadaan menara tersebut kritikal ataupun tidak. Untuk ke lokasi, kami terpaksa ke Kampung Sungai Karang yang mengambil masa lebih sejam untuk tiba. Setelah itu kami perlu menaiki bot seawal jam 2 petang kerana itulah masa air pasang dan terus menuju ke menara tersebut. Pada awalnya bot kami mengalami masalah untuk dihidupkan. Bingung juga saya dibuatnya kerana saya perlu pulang ke Seremban pada malam itu juga. Alhamdulillah setelah 15 minit mencuba, enjin motobot berjaya dihidupkan. Ketika saya hendak turun dari jeti ke dalam bot, saya rasakan seolah saya sedang menggelongsor walhal saya tidak bergerak langsung. Rupa-rupanya papan di mana saya berpijak terjongket kerana pakunya sudah tercabut. Mujur rakan-rakan TNB sempat berpijak di atas papan yang berjongket tersebut. Kalau tidak, basah lencun bercampur bau air parit saya jadinya.


Air mula kelihatan bersih...semakin mendekati laut

Inilah kali pertama saya menaiki bot melalui kawasan hutan paya bakau. Sebelum ini saya hanya menaiki bot menyusuri sungai, tasik dan laut sahaja. Agak menyeramkan kerana hutan bakau yang tebal menyebabkan keadaan sekeliling nampak gelak. Tidak ubah seperti rancangan dokumentari National Geographic. Lebih kurang 15 minit kemudian barulah kami tiba di menara penghantaran yang mendap sebelah kakinya tersebut. Mendapan tersebut amat jelas kelihatan dan apabila diukur hampir mencecah 21 cm pergerakan tanah. Saya terus merakam gambar menara tersebut dan kawasan persekitaran sebagai rekod untuk saya sediakan laporan. Besar kemungkinan menara ini terpaksa diganti dengan menara yang baru di lokasi yang berhampiran


Setelah lebih sejam memeriksa keadaan menara, kami pulang semula ke jeti. Sepanjang sejam di menara tersebut kami cuba mencari mana-mana bahagian menara yang kelihatan bengkok. Terdapat 2-3 steel members yang kelihatan kritikal. Ketika dalam perjalanan pulang kami sempat memeriksa sebuah menara lain yang mengalami masalah tie beam patah. Kebanyakan tie beam yang masih elok terdapat kesan-kesan karat dari dalam. Ada kemungkinan air telah menyerap masuk ke dalam tie beam ini. Gambar diambil untuk direkodkan dan kami menyambung semula perjalanan pulang. Kami tiba di jeti sekitar pukul 4 petang. Kami terus ke pekan berdekatan untuk menikmati makan tengahari. Selesai makan tengahari, hujan turun dengan lebatnya. Ini menambahkan kebimbangan saya terhadap menara yang mendap tersebut. Khuatir juga hujan lebat boleh menyebabkan arus menjadi deras. Ini boleh merosakkan tie beam jika ianya sudah berkarat. Kami berhenti sebentar di RnR Machap untuk solat jamak Zohor dan Asar. Sementara menunggu hujan reda kami rehat sebentar sehinggalah masuk waktu Maghrib. Masuk sahaja waktu Maghrib, kami terus menunaikan solat Maghrib dan Isyak secara jamak. Hujan masih belum reda. Namun, saya terpaksa balik ke Seremban malam ini juga. Kami meneruskan perjalanan dengan berhati-hati. Alhamdulillah kami tiba di Seremban sekitar 9.30 malam

Mendapan yang jelas kelihatan pada kaki kiri hadapan menara










Tie beam yang patah

Kesan karat jelas kelihatan dari dalam tie beam

Pulang ke jeti


"Dan aku (Nabi Hud) tidak meminta imbalan kepadamu atas ajakan itu. Imbalanku hanyalah dari Tuhan seluruh alam" (As- Syu'ara : 127)

No comments:

Post a Comment