Saturday, December 31, 2011

Penipuan

Dek kerana bergurau dengan anak, bingkai cermin mata saya patah dan tidak boleh dipakai lagi. Sekali lagi, terpaksalah saya mengorek duit simpanan saya untuk membeli bingkai cermin mata yang baru. Saya telah menempah bingkai cermin mata yang baru di salah sebuah kedai optik di pasar raya Seremban 2. Setelah bingkai siap dipasang bersama kanta, jurujual tersebut telah memberi saya voucer sebanyak 10% daripada harga cermin mata tersebut.

"Dengan syarat encik hendaklah membeli cermin mata atau cermin mata hitam yang berharga RM 200 ke atas."

Saya hanya tersenyum sinis. Sungguh tidak ikhlas mereka menghargai pelanggan. Voucer diberi dengan bersyarat dan semestinya voucer tersebut bernilai kurang daripada RM 200. Ini bukan taktik baru peniaga. Sudah berbagai bentuk promosi yang menarik hati pernah mereka lakukan. Jika para pelanggan ingin menggunakan voucer tersebut, mereka tetap terpaksa mengeluarkan sedikit wang untuk mendapatkan barang yang mereka ingini. Pendek kata, peniaga akan tetap mendapat pendapatan walaupun voucer dikeluarkan. Antara contoh lain yang pernah saya saksikan ialah dengan mewar-warkan diskaun sehingga 70%. Rupanya diskaun yang tinggi tersebut hanya untuk stokin, garfu dan pelbagai barang murah. Barangan yang mahal seperti cadar tilam, perkakas dapur dan pakaian berjenama hanya diberi diskaun 5-10% sahaja.

Aneh, mengapa peniaga suka menipu pelanggan bagi mendapatkan keuntungan ataupun pendapatan. Lebih aneh, pengguna masih terus tertipu dengan tawaran para peniaga yang jelas kelihatan cuba mengaut keuntungan sebenarnya. Contoh lain pula ialah dengan memberi kemudahan kepada pelanggan untuk membuat bayaran ansuran. Sudah tentu bayaran ansuran ini dikenakan interest ataupun riba. Dalam kata lain, pengguna sebenarnya membayar harga barang tersebut lebih tinggi daripada harga pasaran tanpa mereka sedari. Misalan mudah ialah harga sebuah kamera digital ialah RM 1,200.00. Tetapi jika pelanggan tidak mampu, mereka boleh membuat bayaran ansuran hanya sebanyak RM150.00 sebulan. Jika dihitung, pelanggan tersebut akhirnya membayar RM 1,800.00 untuk kamera digital tersebut.

Terlalu banyak penipuan ataupun lebih tepat lagi pemerdayaan kepada pelanggan yang berlaku di tanah air ini. Saya akhiri dengan contoh kedai makanan segera yang meletakkan beban cukai kerajaan dan kos gaji pekerja ke atas pelanggan. Walhal, harga makanan segera itu sendiri sudah cukup mahal dan menguntungkan mereka. Itu pun masih ada pelanggan yang setia mengunjungi restoran tersebut...termasuklah saya.

"Dan aku (Nabi Hud) tidak meminta imbalan kepadamu atas ajakan itu. Imbalanku hanyalah dari Tuhan seluruh alam" (As- Syu'ara : 127)

No comments:

Post a Comment