Wednesday, December 28, 2011

Membangun Kesedaran Wajib Membebaskan Tanah Air Islam

Memperhebatkan kesedaran sentimen wajibnya membebaskan tanah air Islam daripada semua penguasaan asing adalah salah satu pilar perjuangan politik bagi sesebuah gerakan Islam. Bermula dengan wilayah yang kecil hinggalah ke seluruh tanah air Islam yang besar dan luas. Yusuf Qardhawi berkata,

"Perkataan pertama saya dengar dari Imam Hasan Al Banna di Thanta ialah: Tanah air Islam paling luas adalah dari lautan ke lautan, dari pantai ke lautan Atlantik, dari Indonesia dan sekitarnya di timur hingga Maghribi di Barat."

Melalui pemahaman ini, umat Islam akan memahami tanah air Islam merangkumi setiap inci seluruh alam ini. Tidak terlakluk negara di mana kita bermastautin sahaja. Juga tidak tertakluk kepada negara yang majoriti penduduknya beragama Islam sahaja. Daripada pemahaman ini, Ikhwanul Muslimin memperjuangkan tuntutan kemerdekaan daripada penjajah seperti mengusir Inggeris di Mesir dan Sudan. Dalam berbagai muktamar, as syahid menerangkan tujuan-tujuan, memberikan cadangan kepada pemerintah di seluruh dunia, dan memboikot ekonomi penjajah dalam menterjemah perjuangan tersebut. Maka lahirlah kata-kata masyhur "Hidup terhormat atau mati syahid" yang sering dilaungkan oleh mana-mana gerakan Islam ketika ini.

Antara kata-kata terkemuka Hasan Al Banna ialah:

"Akan kami tonjolkan kepada rakyat fatwa-fatwa daripada Ibnu Hazm yang disembunyikan daripada kitab-kitab bahawa musuh yang musyrik itu seluruhnya adalah najis. Tidak boleh menyentuh mereka dan tidak boleh berinteraksi dengan mereka..."Sesungguhnya kaum musyrikin itu najis" (At Taubah:28)"

Hasan Al Banna juga menyeru kepada seluruh penduduk Lembah Nil supaya membaca doa qunut nazilah di setiap solat jahriyah (yang dibaca lantang) memohon kepada Allah memberi jalan keluar daripada penjajahan musyrikin. Seruan tersebut mencontohi sunnah Ar Rasul SAW ketika kaum musyrikin menyerang orang Islam agar Allah memberi kekuatan kepada mereka yang masih lemah. Malah, Hasan Al Banna pernah menulis dalam majalah Ikhwanul Muslimin dengan tajuk 'Qunut' yang disertakan dalil-dalil daripada sejumlah hadis shahih tentang sunnah qunut ketika umat Islam lemah dengan harapan Allah akan membalas kejahatan musyrikin yang menyerang mereka. Kemudian Al Banna mengatakan:

"Jika demikian halnya, maka sudah menjadi keharusan bagi umat dan para tokoh Islam di Lembah Nil untuk kembali kepada Allah agar Dia mengangkat bencana daripada mereka dengan melakukan qunut di setiap solat setelah bangun rukuk rakaat terakhir. Sudah waktunya kita memohon dengan penuh pengharapan kepada Allah melalui qunut.

Ya Allah, Tuhan semesta alam. Yang memberi keamanan pada orang-orang yang takut. Yang menghinakan orang-orang yang sombong. Yang menghancurkan orang-orang yang berbuat semena-mena. Terimalah doa dan permohonan kami. Jawablah seruan kami. Berikanlah hak kami. Kembalikanlah kebebasan dan kemerdekaan kepada kami. Ya Allah, sesungguhnya mereka para perompak dari bangsa Inggeris telah menjajah negeri kami, dan merampas hak kami, dengan semena-mena dan banyak melakukan kerosakan di atas tanah air kami. Ya Allah, balaslah tipu daya mereka atas kami, tumpulkanlah serangan mereka, pecah belahlah perhimpunan mereka, tumpaskanlah mereka, para pendokongnya dan yang menolong mereka. Timpakanlah atas mereka azab dari Yang Maha Perkasa dan Maha Kuasa. Ya Allah, anugerahkanlah wilayah kerosakan kepada mereka, sebarkanlah kehancuran kepada mereka, hinakanlah negara mereka, hilangkanlah penguasaan mereka daripada bumiMu, dan jangan biarkan mereka mempunyai jalan untuk menimpakan kesulitan terhadap satupun umat beriman. Ameen. Selawat dan salam yang tak terhingga atas pemimpin kami, Muhammad, kepada keluarganya dan para sahabatnya".

Seruan kepada kemerdekaan yang dilaungkan oleh as syahid berjaya menggerunkan Inggeris yang mula membayangkan kebangkitan rakyat Mesir untuk menumbangkan mereka. Untuk menghadapi serangan dan tipu helah British, Ikhwanul Muslimin telah mempersiapkan terlebih dahulu ahli-ahlinya dengan prinsip aqidah yang positif. British sentiasa mencari ruang untuk memecah belahkan perpaduan dan kebangkitan gerakan Islam yang menyahut seruan kemerdekaan. Namun, helah penjajah tidak boleh diselindungkan lagi apabila mereka terpaksa bermesyuarat di kem tentera Faid pada tahun 1948 melibatkan delegasi British, Amerika Syarikat dan Perancis meminta Perdana Menteri Mesir ketika itu, Nuqrashi Pasha (dari Parti As Sa'dy) membubarkan gerakan Ikhwanul Muslimin dan menghumban para aktivisnya ke dalam penjara. Inilah hasil daripada proses tarbiyah yang sempurna.

Biarpun mereka disibukkan dengan perjuangan pembebasan tanah air, mereka tetap tidak lupa akan perjuangan menentang Zionis yang ingin merampas tanah Palestin. Berbagai usaha dilakukan bagi meraih perhatian umat Islam khususnya dan seluruh dunia umumnya akan situasi yang terjadi di Palestin. Forum, seminar, diskusi, bahkan demonstrasi juga telah dianjurkan oleh Ikhwanul Muslimin bagi memberi kesedaran kepada seluruh manusia tentang perjuangan menentang Zionis. Malah, dalam majalah Ikhwanul Muslimin turut disisipkan edisi khas yang membahaskan isu di Palestin. Majalah Al Ikhwan ketika di tahun 1930an sarat dengan kupasan isu Palestin terutamanya apabila sambutan Israk Mikraj semakin hampir. Begitulah betapa seriusnya Hasan Al Banna memperjuangkan nasib umat Islam di Palestin yang terus dihambat oleh Zionis. Apa yang mengecewakan ialah respon daripada Perdana Menteri Mesir ketika itu apabila ditanya tentang kondisi di Palestin dengan jawapan yang tanpa rasa serba salah menyatakan beliau adalah Perdana Menteri Mesir dan bukannya Perdana Menteri Palestin.

Saban hari tanpa lelah, as syahid berterusan mengingatkan ummah akan pentingnya perjuangan di Palestin. Risalah-risalahnya semuanya berkait dengan jihad yang mulia di sisi Allah seperti "Seni Kematian" dan "Berhembuslah Wahai Angin Syurga". Apabila semangat para ikhwan semakin membara dan kelihatan sudah bersedia, hasil daripada tarbiyah yang jitu dan berterusan, barulah as syahid membunyikan wisel pemula jihad di Palestin. Ketika itu, berbondong-bondong pemuda ikhwan tampil menyerahkan jiwa dan raga menuju ke medan jihad. Tidak ketinggalakan juga sejumlah warga emas dan orang-orang tua yang mendaftarkan diri sebagai mujahid di pejabat cawangan Ikhwanul Muslimin. Tentera inilah yang paling digeruni oleh Zionis berbanding tentera nasionalis Mesir dan Jordan. Apakah yang menakutkan Zionis? Tentera Ikhwanul Muslimin mara kerana ingin mati sedangkan mereka bersenjata kerana mahu mempertahankan nyawa.

Biarpun pertempuran di Palestin begitu sengit, Ikhwanul Muslimin tidak sekali-kali mengabaikan nasib saudara mereka di negara lain seperti di Syria, Lebanon, Tunisia, dan Semenanjung Arab. Pejabat Ikhwanul Muslimin bahkan pernah menjadi tempat tumpangan para negarawan yang merancang untuk menewaskan penjajah. Malah, Ikhwanul Muslimin pernah membantu rakyat Indonesia berjuang mendapatkan kemerdekaan daripada Belanda. Ikhwan menganggap permasalahan kaum muslimin adalah sebahagian daripada masalah mereka walau dari mana pun mereka datang. Mereka hidupkan perasaan itu dalam bentuk pemikiran dan perasaan sesuai dengan kondisi mereka yang terbatas.

Tulisan ini dicedok daripada buku bertajuk Tarbiyah Politik Hasan Al Banna karangan Syeikh Dr. Yusuf Al Qaradhawi.

"Dan aku (Nabi Hud) tidak meminta imbalan kepadamu atas ajakan itu. Imbalanku hanyalah dari Tuhan seluruh alam" (As- Syu'ara : 127)

No comments:

Post a Comment