Tuesday, July 26, 2011

Smart Parenting (Siri 1)



Awal bulan Julai yang lepas, saya telah berkesempatan menghadiri Seminar Strategi Ibu Bapa Bijak bersama isteri di Dewan LPPKN, Seremban 2. Seminar ini telah dikendalikan oleh En. Zaid Mohamad, seorang motivator keibu bapaan yang mendapat tauliah daripada pusat latihan di Amerika Syarikat. Saya mula mengenali Zaid Mohamad ketika Pesta Buku Antarabangsa di PWTC pada bulan April yang lepas. Ketika itu isteri saya membeli beberapa buah buku hasil tulisan beliau. Mengikut kata isteri, Zaid Mohamad banyak menulis artikel keibu bapaan di dalam akhbar harian dan juga sering muncul di kaca televisyen. Berikut saya kongsikan beberapa tips dan ilmu keibu bapaan yang boleh dimanfaatkan bersama.


The Do's


Antara perkara yang perlu dilakukan ketika ibu masih mengandung ialah:



  • Berhenti merokok



  • Mengambil vitamin tambahan



  • Banyakkan memakan 'makanan minda' - raisins, dates, etc



  • Banyakkan latihan dan aktiviti mental



  • Berfikiran positif dan menjauhi stres

Fasa awal selepas kelahiran




  • 0-6 bulan : otak banyak berinteraksi dengan objek yang berwarna merah, hitam dan putih (MHP). Banyakkan aktiviti yang melibatkan objek berwarna MHP


  • 0-12 bulan : tanamkan tabiat tidur yang baik


  • 6-24 bulan : tangani perangai ultra-manja anak


  • 2 tahun : latih tidur di bilik sendiri. Tips terbaik ialah memberi anak-anak peluang untuk menghias bilik sendiri. Ini akan membuatkan anak seronok untuk tidur di bilik sendiri kerana hiasan bilik adalah daripada inspirasinya sendiri



  • 3 tahun dan ke atas:



  1. hantar anak ke kelas muzik. Muzik akan meningkatkan kreativiti otak kanan anak


  2. tangani keresahan berpisah. Contohnya ketika melawat ke tadika atau taman asuhan untuk mendaftarkan anak. Biarkan anak berlegar-legar dan bermain-main dalam kawasan tadika/pusat asuhan untuk mereka menilai sendiri pilihan tadika/taman asuhan yang mereka suka. Mereka secara sendirinya akan memberitahu tadika/ pusat asuhan yang mereka suka. Apabila hari pertama di tadika/taman asuhan, anak tidak akan berasa kekok dan seronok untuk bersama kawan-kawan dan pengasuh.


  3. Tangani perbalahan adik-beradik. Contohnya perebutan mainan. Ajar konsep "ownership" pada anak melalui label. Label kuning untuk mainan abang dan label hijau untuk mainan adik.


  4. Gunakan tali pinggang keledar. Ini ada langkah awal untuk melatih anak berdisiplin dan menghormati peraturan.


Strategi 7S



1. Sayang-menyayangi





  • Tips supaya kasih sayang dapat dilihat anak



- Niat yang betul: niatkan mengajar anak dalam sesuatu mata pelajaran kerana sayangkan anak dan bukannya kerana untuk mendapat 'A'.


- Peluk/cium anak 3 kali sehari (perbuatan)




- Ucapkan sayang 3 kali sehari (perkataan)




- Masukkan 'cinta' setiap hari : memasak, membasuh, mengajar, sediakan bekal ke sekolah dan ajar sendiri anak mata pelajaran sekolah. Bekalkan air kosong dari rumah. Letakkan air di atas meja ketika belajar. Ini kerana air punya emosi (sila rujuk kajian yang dilakukan oleh sebuah universiti di Jepun melalui internet). Jika unsur yang baik seperti pelajaran masuk ke dalam air, emosi air akan menjadi baik dan menyihatkan otak dan badan.




-Bahasa penuh hormat : jauhi berleter, melabel dan mengkritik. Jika mahu menegur, fokuskan teguran pada perbuatan/kesalahan dan bukannya pada individu (anak). Cari punca mengapa kesalahan terjadi dan bukannya mengkritik anak.




-Kasih sayang tanpa syarat: Bandingkan anak dengan masa dan bukannya dengan orang lain. Contohnya, bandingkan anak dengan pencapaian baiknya yang lepas supaya dia sedar akan kemampuan dirinya. Jangan bandingkan dengan pencapaian mereka yang lebih baik. Ini akan melenyapkan motivasi diri anak. Kenal pasti juga kekuatan dan kelebihan anak. Rangka karier atau masa depan anak berdasarkan kelebihan yang ada pada anak.




- Bina rumah beraura positif: tinggalkan benda-benda negatif seperti stres sebelum memasuki rumah.




- Banyakkan senyum ketika di rumah.




- Bersenam secara konsisten: bersenam akan menghasilkan hormon 'endorphine', sejenis hormon yang digunakan dalam bidang perubatan untuk membuatkan seseorang itu merasa gembira dan selalu tersenyum. Beberapa orang bintang Hollywood membelanjakan jutaan ringgit untuk mendapatkan hormon ini.




- Beri maklum balas pada anak dan bukannya kritikan.




- Hulurkan cinta (datuk dan nenek): ziarah sebulan sekali dan telefon dua kali sebulan (lebih kerap lebih bagus)




- Hulurkan cinta (guru): Galakkan anak beri tumpuan 100% dalam kelas. Ajari anak bahawa guru di sekolah sama tarafnya dengan ibu bapa di rumah. Berikan kebebasan guru untuk mendidik anak kita (jangan masuk campur urusan pengajaran di sekolah). Beri kerjasama pada guru dalam pembelajaran anak-anak.







2. Sekatan dan sukatan







  • Kenal pasti jadual yang sesuai untuk anak-anak. Libatkan anak-anak dalam merangka jadual harian mereka. Ini akan meransang minda mereka dan melatih mereka menjadi pemimpin.



  • Tempoh waktu aktviti yang sesuai:



- Belajar : tidak melebihi 45 minit.




- Rehat : tidak melebihi 15 minit




- Sambung belajar : tidak melebihi 45 minit.




Jumlah masa belajar dan rehat adalah 1 jam 30 minit. Inilah tempoh yang efektif untuk pelajar sekolah.







  • Beriadah: waktu yang sesuai ialah selepas solat Asar sehingga Maghrib. Waktu tersebut adalah masa yang sesuai untuk merembes hormon. Elakkan menghantar anak tusyen pada waktu petang kerana waktu tersebut hanya efektif untuk beriadah sahaja.



  • Bina 'dinding' bersama. Buat 'retreat' di kawasan percutian dan bincangkan bersama peraturan di rumah. Libatkan anak dan juga pembantu rumah, jika ada. Penglibatan pembantu rumah penting supaya tidak di'kelentong' oleh anak tentang peraturan di dalam rumah.



  • Biarkan anak cadangkan jadual harian mereka sendiri (ibu bapa masih perlu menilai cadangan mereka. Jika perlu diubah, ibu bapa boleh berbuat demikian). Tiada masalah jika jadual setiap anak berbeza (contohnya jadual waktu belajar). Pastikan mereka mengikut jadual harian yang mereka lakarkan.



  • Berikan tugasan di rumah supaya bakat-bakat kepimpinan lahir dalam diri mereka.



  • Senaraikan akhlak mengikut kategori A,B,C,D. Ganjari anak mengikut akhlak kategori A,B,C dan D juga



- A: Award (contohnya membantu ibu bapa,etc)




B: Bebelan (contohnya menegur anak malas belajar)




C: Cantas (contohnya tarik balik keistimewaan - jika nakal, abang tak boleh main komputer)




D: Denda (contohnya jika anak tidak menunaikan solat, rotan)




bersambung...



"Dan aku (Nabi Hud) tidak meminta imbalan kepadamu atas ajakan itu. Imbalanku hanyalah dari Tuhan seluruh alam" (As- Syu'ara : 127)

No comments:

Post a Comment