Monday, August 30, 2010

Ramadhan Kareem (part 4)

Di tengah-tengah ayat Al Quran yang berkaitan dengan kewajipan berpuasa, yakni sebelum sampai kepada ayat yang khusus mengenai hukum-hukum berpuasa, Allah berfirman,

"Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah) bahawasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang mendoa apabila ia berdoa kepadaKu, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah)Ku dan hendaklah mereka beriman kepadaKu, agar mereka selalu berada dalam kebenaran." (Al Baqarah:186)

Syed Qutb mengulas tentang ayat ini,

"Sebelum ayat ini memperincikan hukum yang berkaitan dengan ibadah puasa, terdapat beberapa pengajaran yang dapat mengesani jiwa manusia yang tersirat dalam ayat-ayat tersebut. Dalam ayat ini tersirat janji ganjaran daripada Allah yang bersifat Maha Sempurna kepada umat Islam yang mengerjakan ibadah berpuasa. Terdapat juga janji permohonan doa-doa mereka akan diterima oleh Allah. Janji-janji itu akan dapat dicapai sekiranya manusia berusaha mendampingi Allah melalui ibadah-ibadah mereka. Janji Allah untuk menerima doa hamba-hambaNya dilafazkan dengan ungkapan yang sangat indah dan sangat jelas maknanya."

Dalam ayat tersebut Allah menggambarkan sifat lemah lembut dan kasih sayangNya. Ini semua menunjukkan seruan kasih sayang Allah kepada hamba-hambaNya seterusnya Allah begitu hampir dengan manusia dan bersedia mendengar permohonan doa hambaNya. Ungkapan ayat-ayat yang disebutkan itu sangatlah ajaib kerana memberikan pengharapan yang tinggi kepada orang-orang yang beriman sehingga mewujudkan perasaan tenang, sedih, yakin dan perasaan terlalu hampir dengan Allah. Perasaan seperti ini akan memberikan nikmat kepada orang-orang yang beriman.

Ibn Qayyim al Jawziyyah telah mengarang satu bab yang menghuraikan secara terperinci mengenai doa, dalam kitab beliau yang berjudul Al Da'wa Al Da'wa. Huraian ringkas dalam bab tersebut dapatlah disimpulkan seperti berikut:


Doa Orang Yang Lalai

Hadis Abu Hurairah R.A. dalam sahih Muslim disebutkan bahawa Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud:

"Wahai manusia, sesungguhnya Allah itu baik, tidak akan menerimamu melainkan yang baik sahaja."

Abu Zar pernah menyebut kedudukan doa yang berserta dengan amalan kebaikan adalah berpadanan dengan keperluan garam hidangan makanan. Bersungguh-sungguh semasa berdoa kepada Allah seperti yang diriwayatkan daripada Ibnu Majah daripada Abu Hurairah R.A. bahawa Rasulullah bersabda yang bermaksud:

"Sesiapa yang tidak pernah berdoa kepada Allah, Allah pasti murka terhadapnya."


Antara Perkara-perkara Yang Merosakkan Doa

Doa akan rosak bila mana seseorang hamba tergesa-gesa dalam doanya sementara penerimaan Allah didapati olehnya secara tidak segera, lalu beliau berputus asa seterusnya meninggalkan ibadah berdoa kepada Allah. Dalam Sahih Bukhari daripada Abu Hurairah R.A. bahawa Rasulullah pernah bersabda yang bermaksud:

"Doa setiap orang daripada kamu akan dimakbulkan Allah selama mana kamu tidak bersifat gelojoh atau tergesa-gesa, seperti beliau berkata: 'Aku telah banyak kali berdoa tetapi segala doaku belum mustajab lagi'.

Waktu-waktu di mana doa seseorang itu dimakbulkan Allah apabila seseorang itu berdoa dengan khusyuk, penuh penumpuan, mengharapkan bantuan daripada Allah dan disertai pula dengan bertepatan dengan waktu-waktu mustajab doa. Doa juga akan diterima oleh Allah apabila terdapat perasaan khusyuk dalam hati dan putus harapan untuk mendapatkan bantuan selain hanya kepada Allah.

Disyorkan juga kaum muslimat supaya mencari maklumat-maklumat berkenaan keagungan wanita-wanita silam khususnya para sahabat daripada kalangan wanita. Berikut beberapa nama tokoh yang boleh diselusuri ketokohan mereka.

Khadijah binti Khuwailid - Ibu kepada wanita-wanita beriman

Khadijah merupakan wanita yang pertama beriman dengan kerasulan Nabi Muhammad S.A.W. Aisyah meriwayatkan bahawa Rasulullah S.A.W telah menyampaikan berita gembira kepada Khadijah bahawa beliau akan ditempatkan di dalam syurga yang indah di mana beliau tidak akan mengalami apa-apa kesusahan lagi setelah bertungkus lumus membantu perjuangan risalah dakwah baginda. Dalam sahih Muslim, Abu Hurairah pernah meriwayatkan bahawa Rasulullah bersabda,

"Malaikat Jibril telah datang menemuiku lalu menyebut, 'Wahai Rasulullah, Khadijah adalah seorang wanita istimewa. Apabila dia datang menemuimu sampaikanlah salam Allah kepadanya, begitu juga salamku untuknya'. Nyata sekali bahawa Rasulullah di sepanjang kehidupannya sangat memuliakan isterinya Khadijah dan sentiasa menyebut kebaikannya walaupun beliau telah lama meninggal dunia."

Dalam sahih Bukhari dan Sahih Muslim juga disebutkan bahawa Aisyah R.A amat cemburu kepada Khadijah berbanding para isteri baginda yang lain kerana baginda selalu menyebut nama dan jasa Khadijah R.A. Rasulullah pernah menyembelih seekor kambing dan dagingnya diagihkan kepada rakan-rakan kenalan Khadijah R.A. Aisyah R.A dengan perasaan cemburu mengungkapkan, 'Hai Rasulullah, seolah-olah tiada wanita lain di dunia ini selain Khadijah.' Lalu baginda menyebut jasa-jasa Khadijah dan memberitahu Aisyah juga bahawa hasil perkongsian dengan Khadijah beliau memperoleh anak. Khadijah meninggal dunia pada bulan Ramadhan tahun ke 2 sebelum Hijrah yang mana ketika itu usianya 65 tahun.

bersambung...

Entry ini dipetik daripada buku bertajuk "Buyutuna fi Ramadhan (Keadaan rumah-rumah kami di bulan Ramadhan) yang dikarang oleh Dr. Abdul Wahid al Wakil

"Dan aku (Nabi Hud) tidak meminta imbalan kepadamu atas ajakan itu. Imbalanku hanyalah dari Tuhan seluruh alam" (As- Syu'ara : 127)

No comments:

Post a Comment