Monday, August 9, 2010

Ramadhan Kareem (part 1)

Imam Ahmad dan An Nasa'i meriwayatkan sebuah hadis dengan isnad yang sahih daripada Abu Hurairah R.A. beliau berkata Rasulullah telah bersabda,

"Ramadhan telah datang kepada kamu yang merupakan bulan berkat dan Allah telah mewajibkan puasa dalam bulan ini. Semua pintu syurga dibuka dan semua pintu neraka ditutup serta dibelenggu syaitan. Ia mempunyai satu malam yang lebih baik daripada seribu bulan dan sesiapa yang tidak bertemu dengannya ia sangat rugi"

Ibnu Rajab berkata hadis ini pada asalnya ialah sebagai tahniah kepada manusia dengan kedatangan Ramadhan. Bagaimana orang beriman tidak mendapat berita gembira dengan terbuka pintu syurga? Bagaimana pula orang berdosa tidak mendapat berita gembira dengan tertutup pintu neraka? Bagaimana dengan orang yang berakal tidak mendapat berita gembira dengan terbelenggunya segala syaitan?

Demikianlah digambarkan betapa meriahnya kedatangan Ramadhan disambut di kalangan mukminin di zaman Rasulullah. Bagaimana Rasulullah menyambut ketibaan 'kekasih' yang dinanti-nanti ini?

1. Persediaan dengan berpuasa

Aisyah R.A. berkata,

"Aku tidak nampak Rasulullah S.A.W menyempurnakan puasa melainkan pada bulan Ramadhan dan aku tidak melihatnya banyak berpuasa melainkan pada bulan Sya'ban" (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Ibnu Rajab berkata dalam kitab Lataif al Ma'arif puasa dalam bulan Sya'ban seolah membiasakan puasa dalam bulan Ramadhan supaya tidak merasa susah ketika melakukan puasa fardhu. Bahkan kadangkala orang yang membiasakan berpuasa dalam bulan Sya'ban akan merasa manis berpuasa dan memasuki bulan Ramadhan dengan kekuatan dan kecergasan. Orang yang tidak biasa berpuasa sering terlupa.

Seorang lelaki telah datang mengadu kepada Abu Hurairah R.A. dengan katanya,

"Pada suatu pagi, aku berpuasa, lalu aku terlupa dan termakan". Abu Hurairah menjawab, "Tidak mengapa" Lelaki itu berkata lagi, "Kemudian aku berjumpa dengan seseorang, maka aku terlupa lalu termakan dan terminum". Abu Hurairah menjawab, "Tidak mengapa. Sesungguhnya Allah telah memberi anda makan dan minum." Lelaki itu berkata lagi, "Kemudian aku bertemu dengan orang ketiga dan aku makan dan minum". Abu Hurairah berkata, "Sesungguhnya engkau seorang yang tidak membiasakan diri dengan berpuasa."

2. Persediaan dengan Al Quran

Antara latihan praktikal dalam bulan Sya'ban sebagai persediaan menuju Ramadhan ialah membaca Al Quran. Anas bin Malik R.A. berkata,

"Apabila masuk bulan Sya'ban, orang-orang Islam membelek mushaf-mushaf dan membacanya serta mengeluarkan zakat harta mereka, tujuannya ialah menguatkan bagi mereka yang lemah dan miskin untuk berpuasa bulan Ramadhan."

Seorang soleh telah ditanya berkenaan seorang muslim yang mula membaca Al Quran selepas satu jangka masa yang lama ia tidak membacanya, maka dia berasa berat untuk membacanya sehingga hampir-hampir tidak berjaya menghabiskan beberapa potong ayat daripadanya. Ia menjawab,

"Dia mestilah mengatasi perasaan itu".

Orang yang bertanya tadi terus berlalu pergi kemudian dia datang semula dan berkata,

"Hairan sungguh, setelah aku membaca setengah juzuk Al Quran, aku berterusan minat untuk membacanya, tetapi perasaan itu masih tidak aku biasakan."

Maka lelaki yang soleh itu berkata,

"Inilah keadaan Al Quran terhadap orang yang lalai. Sesungguhnya Al Quran sebenarnya adalah ubat penyakit hati. Menjauhinya akan menyebabkan hati dipenuhi dengan karat dan selaput. Oleh itu ayat-ayat yang dibaca semula itu akan menyucikan semula hati. Ini adalah usaha yang susah dan tidak disenangi nafsu. Apabila kita melawan keengganan nafsu itu, Al Quran akan menjalankan tugasnya sehingga hati itu akan suci semula dan menjadi tempat yang sesuai untuk menerima cahaya Al Quran."

3. Persediaan dengan doa

Al-Maala bin Fadhl berkata,

"Sesungguhnya mereka berdoa kepada Allah selama enam bulan sebelum Ramadhan agar ditemukan dengan Ramadhan dan berdoa selama enam bulan selepas Ramadhan agar amalan bulan Ramadhan mereka diterima."

Yahya bin Abi Kathir berkata,

"Antara doa orang-orang saleh ialah: Ya Allah, jumpakan aku dengan Ramadhan dan serahkan Ramadhan kepadaku, terimalah amalan yang aku lakukan padanya."

4. Persediaan dengan mengingati kelebihan bulan Ramadhan dan kebaikannya.

Seorang musafir yang datang jauh, kekasihnya akan sungguh rindu dan tidak sabar untuk berbicara memperkatakan mengenai kebaikan dan kehebatannya. Rasulullah S.A.W berbuat demikian tentang Ramadhan sejak awal Rajab dan terus menerus melakukan demikian sehinggalah bulan Sya'ban dengan berpuasa, membaca Al Quran dan berdoa.

Pada minggu terakhir bulan Sya'ban, Rasulullah S.A.W akan menaiki mimbar dan mengkhabarkan kepada sahabat berita gembira, menghitung-hitung kebaikan dan nikmat yang terdapat pada bulan yang akan mendatang dengan penuh kerinduan dan kesukaan.

Demikianlah beberapa garis panduan dalam mempersiapkan diri menyambut Ramadhan mengikut sunnah Ar Rasul S.A.W. Oleh itu, seorang wanita muslimah mestilah membuat persediaan di rumahnya untuk menyambut ketibaan yang gemilang ini dengan melakukan hal-hal yang berikut;

1. Menggalakkan ahli keluarga berpuasa di bulan Sya'ban sebanyak yang boleh.
- Jika tidak mampu, hendaklah berpuasa Isnin dan Khamis. Jika tidak mampu juga, berpuasa pada hari-hari putih pada bulan tersebut (tiga hari pada pertengahan bulan - sunnah Rasulullah)

2. Menambah bacaan Al Quran pada bulan Sya'ban.
-Banyakkan mendengar pembacaan Al Quran di radio dan televisyen. Membacanya dengan menjadikannya sebagai wirid harian.

3. Menggalakkan suami mengkaji kitab Fiqh Siyam (Puasa) dan membentangkannya kepada seluruh ahli keluarga.

4. Menghias rumah seperti menggantung ayat-ayat Al Quran dan menukar langsir.

5. Mengeratkan kasih sayang dan kemesraan bersama suami supaya ibadah di bulan Ramadhan dapat dilakukan dengan hati yang tenang tanpa sebarang perselisihan faham.

6. Mengeratkan silaturrahim dengan ibu bapa, mertua dan sanak saudara dengan berziarah atau memberi hadiah sempena menyambut Ramadhan.

7. Mengeratkan hubungan dengan jiran tetangga dan merangka program ibadah bersama mereka.

8. Berdoa dengan bersungguh supaya dapat dipertemukan dengan Ramadhan dalam keadaan dapat melakukan ibadah dengan baik terutamanya bersama anak-anak yang berpuasa pada kali pertama ataupun yang akan menyempurnakannya untuk kali yang pertama.

bersambung...

Entry ini dipetik daripada buku bertajuk "Buyutuna fi Ramadhan" (Keadaan rumah-rumah kami di bulan Ramadhan) yang dikarang oleh Dr. Abdul Wahid al Wakil.

"Dan aku (Nabi Hud) tidak meminta imbalan kepadamu atas ajakan itu. Imbalanku hanyalah dari Tuhan seluruh alam" (As- Syu'ara : 127)

1 comment:

  1. Salams akhi. Boleh ana dapatkan email nta?
    Shukran.
    Mubasyir Hatta
    baasho@gmail.com
    0162207374

    ReplyDelete