Wednesday, May 18, 2011

Kenangan bersama mereka...

Ketika asyik membelek blog saya, terlihat satu follower baru yang merupakan bekas anak usrah saya ketika di Kolej Matrikulasi Kuala Pilah. Ini merupakan usrah pertama yang saya berikan alamat blog saya. Sebelum ini saya tidak pernah memberikan alamat blog saya mahupun emel kepada mana-mana anak usrah saya. Ternyata penulisannya amat bagus dan menarik perhatian saya. Gaya penulisannya menunjukkan beliau seorang yang matang dalam mengutarakan pandangan. Membuat rujukan sebelum menyatakan idea dan susunan ayat yang cantik serta tersusun. Jauh di sudut hati saya rasa gembira kerana anak usrah saya ini mampu berkembang pembangunan dirinya tatkala usianya masih muda remaja.

Ini mengingatkan saya kepada anak-anak usrah saya yang lain. Bagaimanakah keadaan mereka sekarang agaknya? Kebanyakan mereka hanya dapat dihubungi melalui emel dan medium chatting. Ada antara mereka juga yang menulis blog dan saya tidak ketinggalan mengikuti penulisan mereka. Saya mula mengendalikan usrah ketika berada di tahun tiga ketika belajar di Amerika Syarikat. Saya masih ingat nama-nama anak usrah saya ini; Zamri, Thariq dan Mamdouh. Naqib Mamdouh sebenarnya adalah sahabat saya. Oleh kerana naqibnya jarang mengadakan usrah, maka Mamdouh menyertai usrah saya setiap Jumaat malam. Sebenarnya ada beberapa orang lagi anak usrah saya, namun mereka tidak menunjukkan minat dan jarang menghadirkan diri.

Setelah pulang ke tanah air, saya telah diarahkan oleh naqib saya untuk mengendalikan usrah kepada pelajar persediaan ke luar negara di Kolej MARA Seremban. Hampir kesemua mereka melanjutkan pengajian dalam bidang perubatan di Iskandariah, Mesir. Hanya seorang sahaja yang melanjutkan pengajian ke New Zealand dalam bidang kejuruteraan. 3 orang daripada mereka telah pun mendirikan rumah tangga. Tugas saya di kolej ini berterusan selama tiga tahun melibatkan tiga 'batch' pelajar. 'Batch' yang kedua terdiri daripada pelajar kejuruteraan yang melanjutkan pengajian ke Australia. Kali ini juga hanya seorang yang ke New Zealand tetapi dalam jurusan kimia. Beliau ditaja oleh Kementerian Pelajaran Malaysia dan berkemungkinan besar akan berkhidmat sebagai guru atau pensyarah.

Tahun seterusnya saya tidak lagi membawa usrah di Kolej MARA Seremban berikutan terdapat ikhwah lain yang telah menawarkan diri untuk meneruskan tugas saya di situ. Dari situ saya meneroka jalan dakwah di lokasi lain. Kali ini bersama adik-adik lepasan SPM pula. Membimbing adik-adik lepasan SPM lagi besar cabarannya kerana kebanyakan mereka adalah daripada sekolah agama ataupun aliran agama. Mereka lebih fasih berbahasa arab dan memahami subjek diniah lebih mendalam berbanding saya. Alhamdulillah mereka masih lagi menghormati saya sebagai naqib walaupun ilmu saya tidaklah setinggi mereka. Usrah sebegini biasanya tidak lama kerana setelah mereka mendapat tawaran, usrah pun dibubarkan. Antara mereka kini ada yang sedang melanjutkan pengajian di Madinah, Al Azhar, Ain Shams dan persediaan ke UK.

Kemudian saya diamanahkan untuk membawa usrah di Kolej Matrikulasi N.Sembilan, Kuala Pilah pula. Alhamdulillah kali ini anak usrah saya terdiri daripada pelajar tiga jenis aliran; sains hayat, sains fizikal dan akaun. Perlahan-lahan saya serapkan fikrah yang jelas tentang usrah pada mereka. Kebanyakan mereka hanya memahami usrah tidak lain daripada kuliah agama atau tazkirah. Saya mulakan dengan kekerapan bermua'yasyah bersama mereka. Selalu beraktiviti luar bersama. Ber"rehlah" bersama. Bersukan bersama. Lama-kelamaan mereka sedar yang usrah juga adalah wasilah jalinan ukhuwah sesama mereka. Seminggu tiada usrah, mereka mula bertanya. Saya bertambah seronok dan penat lelah bermusafir ke kolej mereka hilang serta merta setelah melihat wajah mereka. Kini mereka sedang bercuti sementara menunggu panggilan IPTA. Kebanyakan mereka sedang mengikuti program tarbiah di kawasan masing-masing.

Kini saya membawa usrah lepasan SPM yang sedang menunggu panggilan IPTA, IPTS dan biasiswa ke luar negara. Seorang daripada mereka sudah pun mendaftar ke INTEC untuk persediaan ke Jordan dan seorang lagi ke Universiti Malaya untuk persediaan ke Jepun. Selebihnya, iaitu seramai empat orang hanya menunggu masa untuk mendaftarkan diri ke tempat pengajian masing-masing. Seorang ke Amerika Syarikat untuk kursus animasi, seorang akan ke Mesir untuk kursus perubatan, seorang ke Asasi UIA untuk kursus Arkitek dan seorang lagi akan ke KUIN untuk kursus syariah. Untuk meredakan kesedihan atas pemergian dua orang ahli usrah tersebut, kami telah bersantai ke Domino Pizza. Jauh di sudut hati, saya berasa sedih dengan kekurangan bilangan ahli usrah yang terpaksa melanjutkan pelajaran. Begitu juga dengan anak-anak usrah saya yang lain. Riak wajah mereka nampak seronok ketika menikmati pizza. Namun saya dapat merasakan kesedihan beraja di lubuk hati mereka. Terlalu banyak kenangan manis yang kami kongsi bersama. Tidak lama lagi hanya akan tinggal saya seorang sahaja yang kekal di Seremban sementara mereka semua akan bertebaran di seluruh pelusuk dunia.

Di penghujung usrah saya selalu berpesan kepada mereka. Jika diberi kesempatan, ziarahlah saya dan keluarga. Saya amat merindui mereka. Paling penting, kembalilah ke Negeri Sembilan untuk berkerja bersama-sama saya di medan dakwah yang dahagakan tenaga muda belia. Di sini saya sertakan senarai mereka yang pernah berusrah bersama saya sejak 2005 (sekembali dari Malaysia)

Kolej Mara Seremban (2005-2006)






  1. Zainal Abdullah (Univ. Alexandria, Mesir)



  2. Atiq Samsudin (Univ. Alexandria, Mesir)



  3. Syihabudin (Univ. Alexandria, Mesir)



  4. Mu'adz Salleh (Univ. Alexandria, Mesir)



  5. Fakhrudin (Univ. Alexandria, Mesir)



  6. Anas Mat Asis (Univ. Alexandria, Mesir)



  7. Zhafran (New Zealand)



Kolej Mara Seremban (2007-2008)







  1. Nazir (Australia)



  2. Nadzeri (Australia)



  3. Razi (universiti tempatan)



  4. Haadi (Australia)



  5. Safwan (Australia)



  6. Syafiq (New Zealand)



Lepasan SPM 2009







  1. Mu'adz Sidin (Univ. Madinah)



  2. Akram Shamsuri (Univ. Ain Shams)



  3. Furqan Abdullah (Jordan)



  4. Ramadhan Abdullah (Univ. Al Azhar)



  5. Muhammad bin Mejar (B) Roslan (persediaan ke UK)



Kolej Matrikulasi N.Sembilan (Class of 2010)







  1. Ilham (bercuti di Semanggol)



  2. Ikmar (bercuti di Seremban)



  3. Firdaus (bercuti di Balok, Kuantan)



  4. Fathi (bercuti di Johor Bahru)



  5. Zikri (bercuti di Larkin)



  6. Hafiz (bercuti di Johor Bahru)



  7. Nafis (bercuti di Johor Bahru)



  8. Afiq (bercuti di Kajang)



Lepasan SPM 2010







  1. Ariej (persediaan ke Jordan)



  2. Syazwan (persediaan ke Jepun)



  3. Fattah (akan mendaftarkan diri persediaan ke US)



  4. Afham (akan mendaftarkan diri ke KUIN)



  5. Iqbal (akan mendaftarkan diri ke Asasi UIA PJ)



  6. Faiz (akan mendaftarkan diri persediaan ke Mesir)


Ada antara mereka yang kekal bersama jamaah yang saya sertai. Ada juga antara mereka menyertai jamaah yang lain. Cuma seorang sahaja yang tidak bersama mana-mana gerakan Islam. Saya bersyukur mereka masih kekal di jalan dakwah walaupun ada antara mereka berada di dalam jamaah yang berlainan. Semoga Allah merahmati kalian. Abang rindukan antum

"Dan aku (Nabi Hud) tidak meminta imbalan kepadamu atas ajakan itu. Imbalanku hanyalah dari Tuhan seluruh alam" (As- Syu'ara : 127)

4 comments:

  1. Assalamualaikum fathi...cam ne usrah kat JB? Eh, bila tarikh kita sume jumpa balik kat seremban? 18 ke 19 Jun?

    ReplyDelete
  2. wa'alaikumsalam..
    19 la kot..ahad..
    18 dtg sana kn?

    ReplyDelete