Thursday, September 23, 2010

Jaulah di Hari Raya

Sejak berumur 9 tahun, saya hanya menyambut 1 Syawal di kawasan perumahan saya sahaja. Ini kerana keluarga ibu dan ayah saya mempunyai bilangan adik beradik yang ramai. Termasuk sepupu sepapat saya, jumlahnya boleh mencecah hampir 50 orang. Agak mustahil untuk memuatkan kesemuanya untuk bermalam di rumah nenda-nenda saya. Akhirnya ibu dan ayah saya membuat keputusan untuk pulang beraya hanya setelah selesai solat sunat Aidilfitri dan kembali semula ke Seremban selepas solat Isyak. Ditambah dengan perjalanan ke kampung yang hanya memakan masa selama 30 minit melalui lebuhraya PLUS, menjadikan ianya bukanlah satu masalah buat kami semua.

Pada Aidilfitri tahun ini, saya bersama isteri menyambut 1 Syawal di rumah ibu bapa saya yang sedang kami duduki. Kebetulan pula, ibu dan ayah saya juga berada di Seremban kerana ayah saya terpaksa menyampaikan khutbah hari raya di surau taman perumahan kami. Selesai mendengar khutbah, saya dan keluarga bergegas ke rumah mertua di Sikamat, Seremban. Kami meluangkan sedikit masa di rumah mertua kerana raya tahun ini adik beradik isteri saya tidak pulang ke Seremban melainkan kakak ipar saya yang suaminya juga berasal dari Seremban. Selepas solat Jumaat barulah saya dan keluarga bergerak menuju ke kampung halaman ibu bapa saya di Linggi, Port Dickson. Pun begitu saya hanya sempat beraya di rumah kedua nenda saya sahaja. Rumah makcik-makcik dan pakcik saya terpaksa ditangguhkan dahulu sehingga 3 Syawal. Kami terpaksa pulang awal ke Seremban kerana terpaksa memandikan anak-anak. Suasana di rumah nenda saya sangat tidak sesuai kerana terlalu padat dan ramai yang menggunakan bilik air.

Keesokannya saya sekeluarga bersama mertua beraya ke Muar yang merupakan kampung halaman mertua saya. Kami bermalam di rumah datuk isteri saya yang kini dihuni oleh adik bongsu ayah mertua saya. Saya suka pulang ke Muar kerana dapat menikmati Mee Bandung Muar dan Laksa Johor secara percuma. Semestinya Mee Bandung Muar dan Laksa Johor yang sedap sahaja yang saya suka. Awal pagi 3 Syawal saya kembali semula ke Seremban. Dalam perjalanan ke Seremban kami singgah di kampung halaman ayah bonda saya di Linggi untuk menziarahi saudara mara saya. Saya sempat menziarahi Mak Long Qayah (satu ibu berlainan bapa dengan ayah saya), Mak Lang Eton (satu ayah berlainan ibu dengan ayah saya) dan Pak Ngah Md Zin (satu ayah berlainan ibu dengan ayah saya).

Alhamdulillah semuanya berjalan lancar. Tengahari 4 Syawal barulah saya pulang ke rumah ibu bapa saya di Sepang. Saya terpaksa kembali ke Seremban pada esoknya kerana isteri saya mula bekerja pada lusa hari. Antara pengajaran yang saya perolehi ialah agar tidak terlalu lama bermusafir jika membawa anak-anak kecil bersama. Kadang kala kita ingatkan mereka menangis kerana meragam. Rupanya mereka cuba menyampaikan mesej yang mereka sudah keletihan bermusafir dalam tempoh yang lama. Selamat Hari Raya Aidilfitri saya ucapkan kepada semua pembaca. Jazakumullahu khairan katheera.

"Dan aku (Nabi Hud) tidak meminta imbalan kepadamu atas ajakan itu. Imbalanku hanyalah dari Tuhan seluruh alam" (As- Syu'ara : 127)

No comments:

Post a Comment