Monday, September 27, 2010

Sembang-sembang di Hari Raya

Pada 2 Syawal yang lepas, saya sekeluarga telah bermalam di kampung mertua di Muar. Kebiasaannya aktiviti kami pada waktu malam hanyalah menonton televisyen beramai-ramai ataupun mengadakan jamuan makan besar. Tahun ini mertua saya telah membawa saya dan ipar duai makan malam di sebuah gerai berhampiran jeti Muar. Kami ke sana dengan menaiki dua buah kereta untuk mengelakkan kesukaran mendapatkan tempat letak kereta.

Sebuah kereta telah dinaiki oleh mertua saya bersama adik lelakinya dan isteri beliau. Selebihnya iaitu kakak ipar saya dan biras menaiki kereta isteri saya. Saya diamanahkan untuk memandu mengekori kereta mertua saya pada malam tersebut. Alhamdulillah, malam tersebut saya tidak melepaskan peluang menjamah Mee Bandung Muar dengan menikmati pemandangan muara Sg Muar yang luas terbentang. Masya Allah, cantik sungguh ciptaan Tuhan.

Dalam perjalanan pulang, saya telah memasang radio saluran IKIM.fm. Kebetulan pula, rancangan yang sedang di udara ialah forum berkaitan dengan krisis kemanusiaan di Gaza. Asyik mendengar forum tersebut, tiba-tiba terpacul daripada mulut saya,

"Derang citer pasal Gaza ni tapi tak ramai yang tau Masjidil Aqsa bukan di Gaza"

Tujuan saya berkata demikian hanya untuk mengingatkan biarpun krisis paling meruncing di Gaza, namun jangan kita lupakan nasib Baitul Maqdis di Tebing Barat. Dunia hebat menceritakan krisis di Gaza hingga ada antara kita yang lupa rancangan Zionis terhadap Masjidil Aqsa. Dalam diam, biras saya bersuara.

"Aritu ada jamaah tabligh datang dari Palestin. Derang pun pelik kita bersungguh-sungguh memperjuangkan nasib saudara derang di Gaza. Derang relax je".

Apa yang cuba disampaikan oleh biras saya ialah krisis di Gaza tidaklah seteruk mana dan ini terbukti dengan kehadiran jamaah tabligh dari Gaza yang kelihatan bersahaja tanpa menampakkan sebarang kegusaran di wajah mereka. Biras saya merupakan aktivis jamaah tabligh dan beliau telah meluangkan masa bersama jamaah tabligh dari Gaza tersebut yang singgah di surau taman perumahannya. Beliau menambah,

"Kalau ikut kata derang, Israel ni kacau orang Palestin yang tak kuat agama je. In fact, Hamas yang mulakan serangan dulu. So Israel terpaksalah pertahankan diri."

Saya agak terkejut dengan kata-kata biras saya tersebut. Lebih mengejutkan sumber yang beliau ucapkan adalah daripada jamaah tabligh yang berasal dari tanah Gaza. Mujur saya masih mampu menumpukan perhatian memandu biarpun jalan sesak di Bandar Muar pada malam tersebut. Saya hanya diam dan membiarkan biras saya meneruskan kata-katanya. Saya cuba untuk mendalami sejauh mana pengetahuan biras saya tentang isu di Gaza. Saya cuba meneliti semula perkara-perkara penting yang telah biras saya sebutkan.

1. Tiada masalah yang serius di Gaza

Mengikut kata biras saya, jamaah tabligh dari Gaza tersebut pelik dengan kesungguhan rakyat Malaysia membantu meringankan kesengsaraan saudara mereka. Bagi mereka, kesengsaraan mereka tidaklah seteruk yang dipaparkan oleh media kepada rakyat Malaysia.

Adakah penceramah-penceramah yang dijemput dari Gaza ke tanah air telah menipu kita bulat-bulat? Mustahil. Para penceramah ini seperti Khalid Hanieyah dan ramai lagi telah menunjukkan bukti kesengsaraan rakyat Gaza melalui gambar-gambar dan rakaman video. Bukti mereka lebih sahih. Malah, mereka tidak mengaut sebarang keuntungan kerana sumbangan tidak diberikan terus kepada mereka. Sumbangan diberikan kepada institusi yang mereka wakili dan institusi ini diiktiraf oleh agensi antarabangsa. Tidak cukup dengan itu, kita punya ramai pelajar dari Gaza yang sedang menuntut di UIA. Kisah kezaliman pihak Israel boleh diketahui lanjut melalui mereka. Apakah yang ditawarkan oleh jamaah tabligh dari Gaza tersebut untuk kita mempercayai kata-katanya? Hanya air liur sahaja.

2. Zionis hanya mengganggu rakyat Palestin yang tidak kuat beragama

Jika mahu digunakan bahasa kasar mahu sahaja saya katakan, "Penipu besar". Ratusan ribu rakyat Palestin yang dibunuh antaranya kanak-kanak dan bayi. Apakah mereka boleh digolongkan sebagai rakyat Palestin yang tidak kuat beragama? Mereka adalah ibarat kain putih yang bersih. Tidak punya dosa. Pembunuhan mereka menunjukkan kezaliman Zionis yang membunuh rakyat Palestin dengan sewenang-wenangnya. Membunuh militan hanyalah alasan mereka yang direka-reka sahaja.

Bagaimana dengan pembunuhan Syeikh Ahmad Yasin? Beliau tidak kuat beragama? Ingat sahabat-sahabat, Syeikh Ahmad Yasin dibunuh ketika pulang dari solat Subuh di masjid!!! Apakah itu orang yang tidak kuat beragama? Dr. Abd Aziz Rantisi seorang yang sangat cintakan Masjidil Aqsa juga telah dibunuh dengan kejam. Cintanya yang mendalam kepada Al Aqsa hinggakan beliau telah mengumpulkan tin-tin kosong untuk membina model Masjidil Aqsa ketika di dalam penjara. Apakah orang yang cintakan Al Aqsa wajar dikenali sebagai orang yang tidak kuat beragama?

3. Hamas yang memulakan serangan. Tindakan Israel hanyalah mempertahankan diri

Perkara seperti ini mesti dilihat dari sudut sejarah. Konflik Palestin dan Zionis bermula sejak awal kurun ke 20 lagi. Zionis mula meramaikan bangsa Israel di bumi Palestin. Perlahan-lahan mereka melakukan keganasan dan mengganggu ketenteraman penduduk Palestin. Isu serangan bukan bermula tahun lepas. Bukan bermula bulan lepas. Bukan bermula minggu lepas. Ianya bermula sebelum Hamas ditubuhkan lagi!!! Apakah Hamas yang wajar dipersalahkan?

Tindakan Hamas tidak ada bezanya seperti tindakan gerila Iraq yang menyerang tentera Amerika Syarikat. Rakyat Palestin sedang dijajah. Mereka dihalau dari rumah dan tanah mereka sendiri. Apakah mereka tidak punya hak untuk mempertahankan diri? Salah satu cara mempertahankan diri ialah dengan melumpuhkan kekuatan musuh. Itulah yang dilakukan oleh Hamas.

Hujjah saya hanya menggunakan logik akal dan sedikit bacaan yang telah saya lakukan. Mungkin hujjah saya tidak begitu kuat. Tetapi cukup untuk meyakinkan saya bahawa Israel adalah dalang di sebalik semua kejahatan ini. Malangnya pada malam tersebut keadaan lalu lintas terlalu sesak dan saya tidak dapat mengeluarkan hujjah-hujjah saya sebagai perbincangan dengan biras saya. Terpaksalah saya mendiamkan diri dan memberi tumpuan pada pemanduan. Insya Allah di kesempatan lain saya akan cuba berdiskusi dengan biras saya berkaitan isu Gaza ini.

Kisah jamaah tabligh ini mengingatkan saya satu cerita ketika saya masih menuntut di Amerika Syarikat. Saya mempunyai seorang sahabat yang berasal dari Afghanistan. Suatu hari, beliau dihampiri oleh salah seorang ahli jamaah tabligh yang singgah di masjid kami. Setelah berkenalan, ahli jamaah tabligh tersebut bertanya kepadanya,

"In your opinion, why did Afghanistan people lost against the American Army?"

"They don't have the same weapon technology and strength as American Army"

"No, brother. It's because their faith is not strong"

Siapa beliau untuk menilai iman seseorang? Malah beliau tidak pernah sampai ke sana pun untuk melihat secara benar adakah rakyat Afghanistan lemah imannya. Saya hanya ketawa dan terus ketawa. Apabila orang tidak berilmu berkata-kata, ianya memang melucukan.

"Dan aku (Nabi Hud) tidak meminta imbalan kepadamu atas ajakan itu. Imbalanku hanyalah dari Tuhan seluruh alam" (As- Syu'ara : 127)

No comments:

Post a Comment