Saturday, August 14, 2010

Ramadhan Kareem (part 2)

Berikut disenaraikan beberapa kelebihan ibadah puasa di bulan Ramadhan.

1. Penebus dosa

Diriwayatkan oleh Bukhari daripada Huzaifah R.A. berkata,

"Siapakah yang menghafal hadis Nabi berkenaan fitnah? Kemudian berkata Huzaifah: Fitnah seseorang itu pada ahlinya, hartanya dan jirannya ditebus dengan sembahyang, puasa dan sedekah."

2. Syafaat di Hari Qiyamah

Diriwayatkan oleh Ahmad dengan sanad yang sahih daripada Abdullah bin Amru sesungguhnya Nabi telah bersabda:

"Puasa dan Al Quran memberikan syafaat kepada hamba pada hari kiamat. Berkata puasa: Wahai Tuhan, aku telah menghalangnya daripada makanan dan minuman pada siang hari, maka syafaatku padanya. Dan berkata Al Quran: Wahai Tuhanku, aku telah menghalangnya daripada tidur pada waktu malam, maka syafaatku padanya."

Ada beberapa lagi kelebihan puasa di bulan Ramadhan yang kebanyakannya semua maklum seperti pengampunan daripada dosa yang lalu, dikurniakan nikmat memasuki syurga melalui pintu Rayyan dan banyak lagi.

Bulan Ramadhan juga merupakan satu-satunya masa yang mana semua ahli keluarga akan berkumpul untuk menjamu makanan, tidak kira sama ada pada waktu bersahur atau waktu berbuka. Inilah keberkatan bulan Ramadhan. Sebaiknya kesempatan ini digunakan oleh kedua ibu bapa untuk menyempurnakan pembinaan iman di kalangan ahli keluarga dengan melazimkan sunnah atau mengisi waktu yang terluang semasa menunggu dengan berdoa dan tazkirah.

Berkenaan berbuka dengan tamar, Ibnu Qayyim menyebut dalam Zad al Ma'ad,

"Ini merupakan kesempurnaan prihatin Nabi kepada umatnya dan nasihat bagi mereka. Sesungguhnya memasukkan sesuatu yang manis ke dalam perut yang kosong amat diterima oleh perut dan berfaedah kepada badan serta menguatkan akal."

Berkaitan dengan air, puasa menyebabkan keadaan kekeringan kepada hati dan buah pinggang. Apabila ia dibasahi dengan air sempurnalah proses makanan selepas itu. Oleh itu, adalah lebih baik bagi orang yang lapar dan dahaga untuk memulakan dengan minuman sedikit kemudian barulah ia makan.

Berkenaan sahur pula, disebutkan di dalam Fathul Bari, berlaku satu dialog seperti yang berikut:

Beberapa orang zuhud berkata, "Sahur bercanggah dengan hikmat berpuasa kerana puasa itu untuk memecahkan nafsu syahwat dan perut." Lalu dijawab oleh Ibnu Haja, "Sesungguhnya sesuatu yang melebihi had hingga menghilangkan hikmat puasa seluruhnya tidaklah disunatkan, sebagaimana diamalkan oleh orang yang suka makan serta melampau menyediakannya. Abu Said al Khudry R.A. berkata, daripada Rasulullah telah bersabda, "Bersahur itu berkat, maka janganlah ditinggalkan walau hanya dengan seteguk air. Sesungguhnya Allah dan para malaikatnya berselawat ke atas orang yang bersahur" (Riwayat Ahmad)

Keluar daripada batas mengikut keterangan Ibnu Hajar ialah:

1. Kuat makan
2. Keterlaluan membuat persiapan hidangan

Jika kerja rumah seperti memasak menjadi beban dan menghalang daripada melakukan ibadah sunat, ketahuilah bahawa di sana terdapat satu aspek ibadah yang lain pada bulan Ramadhan iaitu 'meninggalkan'. Ibnu Qayyaim menyebut,

"Seseorang yang berpuasa tidak melakukan tetapi meninggalkan kerana memperhambakan diri. Ia meninggalkan kesukaan nafsu dan kelazatannya kerana mengutamakan kasi Allah dan keredhaanNya. Puasa memelihara kesihatan hati dan anggota badan, serta mengembalikan kepadanya segala yang telah dirampas oleh nafsu syahwat."

Apabila seseorang berpuasa, ia meninggalkan kesukaan nafsu dan kelazatannya. Ia meninggalkan perkara yang harus seperti makan dan minum. Justeru ibadah puasa mampu melahirkan syakhsiah yang hebat lantaran latihan tarbawi ketahanan terhadap perkara yang harus dan halal. Rasulullah S.A.W menamakan bulan Ramadhan dengan 'sabar'. Baginda juga menyatakan bahawa puasa itu separuh sabar, dan iman itu separuhnya sabar. Secara ringkas, kita dapati bahawa puasa itu seperempat iman. Dapat disimpulkan juga dalam ibadah puasa, terdapat tiga jenis kesabaran,

1. Sabar mentaati Allah
2. Sabar daripada segala syahwat yang diharamkan
3. Sabar daripada derita lapar dan dahaga

Timbul persoalan mengapa kita tidak mencapai keputusan yang diinginkan daripada ibadah puasa, iaitu taqwa? Bukhari meriwayatkan daripada Abu Hurairah R.A. yang bermaksud,

"Barangsiapa yang tidak meninggalkan kata-kata dusta dan beramal dengannya maka tiada keperluan baginya untuk meninggalkan makan dan minum kerana Allah."

Dalam riwayat lain, "(Maka janganlah ia mengeluarkan kata kotor dan jangan memaki tidak tentu) jika dicela atau diserang maka katakanlah: 'Aku berpuasa, aku berpuasa.'

Apakah pandangan anda jika anda sedang sembahyang dan seseorang mencela anda. Adakah anda akan membalasnya? Begitulah keadaan anda sepanjang siang bulan Ramadhan seperti dalam keadaan sembahyanga. Maka janganlah sampai anda terputus sembahyang kerana perbuatan mereka. Imam Ghazali membahagikan orang yang berpuasa kepada tiga darjat:

1. Puasa orang awam. Hanya menahan perut dan kemaluan daripada nafsu syahwat sahaja
2. Puasa khusus. Menahan anggota badan daripada melakukan dosa.
3. Puasa khusus al khusus. Puasa yang hanya mengharapkan redha Allah.

Salah satu nikmat yang terdapat dalam bulan Ramadhan ialah Allah memakbulkan doa hamba-hambaNya. Oleh itu ayat Al Quran yang menyatakan kesediaan Allah menerima doa hamba-hambanya disebut ditengah-tengah ayat Al Quran yang berkaitan dengan kewajipan berpuasa pada bulan Ramadhan.

"Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahawasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka itu memenuhi(segala perintah)Ku dan hendaklah mereka beriman kepadaKu agar mereka selalu berada dalam kebenaran." (Al Baqarah:186)

Ketika di bulan Ramadhan kita juga digalakkan banyak bersedekah dan bermurah hati. Banyak riwayat yang mengatakan Rasulullah adalah seorang yang paling pemurah apabila memasuki bulan Ramadhan. Nabi Yusuf A.S. apabila ditanya kepada baginda,mengapa baginda banyak berpuasa sedangkan baginda adalah maharaja Mesir. Baginda menjawab,

"Aku khuatir sekiranya tidak membanyakkan puasa maka aku berkeadaan kenyang lalu melupai orang-orang yang lapar."

Ini menunjukkan ibadah puasa melatih seluruh masyarakat supaya melayakkan diri menjadi golongan yang memiliki keupayaan tinggi dari segi bersedekah dan menghulurkan bantuan kepada mereka yang memerlukan.

bersambung...

Entry ini dipetik daripada buku bertajuk "Buyutuna fi Ramadhan" (Keadaan rumah-rumah kami di bulan Ramadhan) yang dikarang oleh Dr. Abdul Wahid al Wakil

"Dan aku (Nabi Hud) tidak meminta imbalan kepadamu atas ajakan itu. Imbalanku hanyalah dari Tuhan seluruh alam" (As- Syu'ara : 127)

No comments:

Post a Comment