Monday, July 26, 2010

Positive Parenting (siri 3)

Di peringkat awal kelahiran manusia, Allah telah menciptakan sedikit perbezaan antara kaum Adam dan Hawa. Mari kita lihat apakah perbezaan tersebut,

1. Pendengaran

Bagi bayi perempuan, kedua-dua telinganya dapat mendengar dengan jelas. Walau bagaimanapun, bagi bayi lelaki, hanya telinga kanan sahaja yang berfungsi dengan jelas. Disebabkan hal tersebut, Rasulullah menggalakkan kita untuk mengiring ke kanan sambil telinga ditekup dengan telapak tangan ketika tidur. Apabila telinga kanan ditutup ketika tidur, mudah untuk kita mendapat tidur yang berkualiti. Oleh itu, jika kita ingin memberi arahan kepada anak lelaki, arahan mestilah diberi satu per satu. Kita tidak digalakkan memberi kesemua arahan dalam satu masa kepada anak lelaki. Khuatir mereka gagal menangkap apa yang kita ucapkan. Satu kajian telah dilakukan ke atas seorang lelaki dewasa dan seorang wanita dewasa. Kedua-dua mereka dipasangkan headphone dan dipasangkan bunyi-bunyian untuk mereka dengar. Mereka dikehendaki meniru bunyi yang dibunyikan sejurus mendengar bunyi tersebut. Dalam eksperimen ini wanita dewasa tersebut berjaya mengesan berbagai jenis bunyi dalam satu masa. Lelaki dewasa pula hanya dapat mengesan satu bunyi sahaja.

2. Penglihatan

Kedua belah mata bayi perempuan juga berfungsi dengan jelas di awal kelahiran. Bayi lelaki pula mengalami rabun pada mata kiri dan hanya mata kanan yang berfungsi dengan jelas. Justeru itu, lelaki hanya dapat melihat dengan jelas apabila ia memfokuskan pandangannya. Lelaki menggunakan pandangan zoom (jauh) berbanding wanita yang menggunakan wide angle (dekat). Di sinilah hikmah hadis Rasulullah yang membenarkan pandangan pertama. Ini adalah kerana lelaki hanya dapat mengenali objek yang dilihat apabila ia memfokuskan pandangannya. Berbeza dengan kaum wanita yang melihat secara rawak dan rambang, namun dapat menangkap objek-objek yang telah dilihatnya dengan tepat sekali.

6% daripada lelaki mengalami buta warna. Ini kerana kromosom lelaki ialah XY yang hanya dapat mengenal satu warna jelas sahaja. Contoh warna yang sangat sinonim dengan lelaki ialah hitam, merah, hijau, kelabu, putih, kuning, coklat dan biru. Berbanding dengan kromosom wanita XX yang dapat mengenal berbagai campuran warna daripada warna yang terhasil. Contohnya warna maroon; campuran warna merah dan ungu. Warna turquoise, peach dan jingga merupakan contoh warna lain yang digemari oleh kaum wanita.

Ini boleh dilihat daripada kejadian ayam betina dan ayam jantan. Jika diteliti ayam jantan mempunyai bulu yang berbagai warna untuk menarik perhatian sang ayam betina. Berbanding ayam betina yang hanya mempunyai satu atau dua warna sahaja pada bulunya. Jelas ayam jantan nampak lebih menarik dengan warna yang pelbagai berbanding ayam betina. Justeru itu, adalah digalakkan si isteri yang memilih pakaian untuk si suami dan anak-anaknya kerana mereka kaum yang pandai menilai kecantikan warna-warna tertentu.

3. Corpus Callosum

Corpus callosum ialah penghubung antara otak kanan dan otak kiri manusia. Semakin besar ruang pemisah antara otak kanan dan kiri semakin meluas tugasan yang mampu otak laksanakan. Jika ruang pemisah bersaiz kecil, ia umpama otak kiri dan otak kanan tidak terpisah dan hanya mampu melaksanakan tugas yang hampir sama sahaja. Saiz corpus callosum menghampiri 20% daripada saiz otak bagi perempuan. Ini bermakna kaum perempuan adalah makhluk multi tracking, iaitu mampu melaksanakan banyak tugas dalam satu-satu masa. Manakala saiz corpus callosum bagi lelaki pula kurang daripada 20% daripada saiz otak. Ini pula bermakna kaum lelaki adalah makhluk mono tracking, iaitu hanya mampu melaksanakan satu jenis kerja sahaja pada satu-satu masa. Kesimpulannya, kaum lelaki hanya mampu melihat satu isu sahaja dalam perbincangan berbanding kaum perempuan yang mampu mengaitkan setiap isu yang dibincangkan menjadi satu.

bersambung

"Dan aku (Nabi Hud) tidak meminta imbalan kepadamu atas ajakan itu. Imbalanku hanyalah dari Tuhan seluruh alam" (As- Syu'ara : 127)

No comments:

Post a Comment